Tweets by @buherablog
profile for buherator at IT Security Stack Exchange, Q&A for IT security professionals

A BitBetyár Blog

Túljártál a nagyokosok eszén? Küldd be a mutatványodat! (e-mail a buherator gmailkomra jöhet)

Full-Disclosure / Névjegy / Coming out


Promó

H.A.C.K.

Címkék

0day (110) adobe (87) adobe reader (21) anonymous (26) apple (60) az olvasó ír (49) blackhat (20) botnet (22) bug (200) buherablog (44) buhera sörözés (39) bukta (49) deface (38) dns (22) dos (29) esemény (82) facebook (26) firefox (64) flash (33) gondolat (31) google (59) google chrome (36) hacktivity (37) hírek (117) incidens (224) internet explorer (88) iphone (35) java (50) jog (22) kína (21) kriptográfia (68) kultúra (21) linux (24) malware (43) microsoft (142) móka (48) mozilla (23) office (26) oracle (40) os x (43) patch (197) php (20) politika (31) privacy (58) programozás (22) safari (34) sql injection (62) windows (85) xss (77) Címkefelhő

Licensz

Creative Commons Licenc

Aláírásgyűjtés a Microsoft szerződés ellen

2007.12.15. 12:56 | buherator | 149 komment

"Vector, aki már többször szembeszállt az állammal szabad szoftverek érdekében, az új közbeszerzési tervezet miatt aláírásgyűjtést kezdeményezett. A vele egyetértők itt írhatják alá a tiltakozást." - HUP

Hogy az elvileg minket képviselő politikusok milyen remek, szakmailag megalapozott döntéseket szoktak hozni az ilyen jellegű kérdésekben arról itt olvasshattok egy jó kis szösszenetet.

Az "akció" kivitelezésével kapcsolatban persze még parázs vita zajlik (lassan a flamegyár is beindul), ezért érdemes figyelemmel kísérni az eseményeket (és aláírni a kinnt lévő ívet, abból baj nem lehet).

Figyelem: a "köcsög mszp", "köcsög fidesz", "a windóz szar", "a linux szar" stb. típusú kommenteket törlöm.

Update: Na mi van itt? Lelépek pár órára aztán megnyílnak a pokol kapui?? Szerencsére ahogy látom sikerült a körülményekhez képest normális párbeszédet folytatni (néhány idiótától eltekintve), ennek szívből örülök. A kommentek végigfutása után azt hiszem le kell írnom pár dolgot, amit az első változatból kihagytam,mert nem gondoltam, hogy ennyien fognak olvasni, akiknek magyarázatra szorul a dolog:
Nem az a baj, hogy az állam Windowsba (illetve egyéb Ms-os termékekbe) fektet pénzt. Épeszű ember nem gondolhatja, hogy jövőre, a licensz lejártával majd szépen legyalulunk minden iskolai/állami gépet, rakunk egy UHU-t és mindenki boldog lesz. A licenszek meghosszabítására sok helyen igenis szükség van, ebben pedig senki nem kételkedik.
Az viszont, hogy egy zárt szabványokkal és zárt forráskóddal dolgozó külföldi vállalat (és ezen a ponton tökmindegy, hogy ez a MS vagy bárki más) szoftverei alá rendeljük az állami infrastruktúra további részeit egyszerűen elfogadhatatlan. Hogy miért? Függővé válunk nem csak a gyártótól, de annak formátumaitól, protokolljaitól is. Ki garantálja azt, hogy öt év múlva az n+1. Office változattal el bírjuk olvasni a mostani dokumentumainkat, ha nem ismerjük a .doc specifikációt? Majd iratunk egy konvertert még pár milliárdért?  Egyébként meg mi az hogy nem látunk bele az alattunk futó kódba? Államigazgatásról beszélünk, nem kakaóbiztos oviPC-kről! Félreértés ne essék, megint nem azt mondom, hogy a MS lehallgat mindenkit, de ha a tisztviselőket átvilágítjuk, az általuk használt szoftvereket miért nem? Jön egy hacker 0day-el mit csinálunk? Megvárjuk a frissítő keddet?
Hogy mi lenne az optimális megoldás? Ezen lehet vitatkozni sőt, muszáj lenne erről vitatkozni! Vitáról, érvekről viszont ennek a döntésnek a hátterében szó sem volt és ez az iszonyú nagy baj, ez az amit nem szabad nekünk, mint hozzáértőknek eltűrnünk, és ez az ami ellen cselekednünk kell. Lehet hogy az aláírásgyűjtés, vagy ez a poszt nem a leghatásosabb módszer, de még mindig jobb, mint ha ölbetett karral nézzük, ahogy egy multi megvásárolja az államot.

Megelőztük a HUP-ot kommentekben, most már mindenki főzzön magának egy kakaót aztán ölelje magához kedvenc oprendszerét és térjen nyugovóra :)

Címkék: microsoft politika pénz

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Őrnagy Őrnagy 2007.12.15. 14:41:53

Miért nem lehetne fejleszteni egy saját komplex kormányzati, oktatási rendszert linux alapokon hazai kútfőból? Úgy todom, Kína, India ezt nyomja.
Ebből a pénzből bőven kifutná. Ehhez köcsög az összes politkus. Köcsög politikus az mehet?

Hackerina 2007.12.15. 15:00:56

Lehetne... Például ott a Sulix. Bár gyanítom, csak a nagy nemzetközi cégek rendelkeznek elég kenőpénzzel ahhoz, hogy megnyerjenek egy közbeszerzést.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2007.12.15. 15:08:32

Erőt, egészséget Őrnagy úr! :-)

vector · http://www.blackpanther.hu 2007.12.15. 15:08:34

Lehetne egyedi fejlesztéseket is csinálni, sőt ebből a pénzből játék lenne az önkormányzati rendszereket portolni, a probléma csak a hajlandóságban van. Sok a ködösítés és a mellébeszélés

Open 2007.12.15. 15:13:58

Őrnagy őrnagy: Már van hazai fejlesztésű linux, aminek most fog megjelenni a 2.1-es verziója, és természetesen ingyenes :)
www.uhulinux.hu

Szabcsi 2007.12.15. 15:15:13

Őrnagy Úr! Kínát nemrég vették meg kilóra 5 dolláros windowsokkal...

kovacsj · http://www.infoszoft99.hu 2007.12.15. 15:22:50

Amikor annyi az államadósságunk, miért nem lehet itt megspórolni néhány milliárdot?
Igaza van annak, aki azt gondolja, hogy itt a kenőpénzek beszélnek. Normálisan gondolkodó ember ebben a gazdasági helyzetben nem a milliárdok további költésére, hanem inkább a megtakarítására gondolna!
Ez az MSZP - az SZDSZ-szel együtt - (pedig régen rájuk szavaztam, ám legutoljára már nem) valóban az ilyen ügyek miatt is alkalmatlan az ország vezetésére.
Egyetértek az Őrnagy Őrnaggyal is, az ilyen politikus valóban népművészeti agyagedény.

Dragon Z. · http://dragonweb.hu 2007.12.15. 15:27:21

Az én szerény véleményem is hasonló dolgok felé húz :) Jó lenne erről először párbeszédet indítani, nem megint erőből lenyomni minden hangot, ami nem a tárca vitorlájába nyomja a szelet...

lama user 2007.12.15. 15:58:27

Az átállással körülbelül 2 millió ember lenne megszopatva, lehet ezt is szem előtt tartják. Állíts már át 40-80 éves korosztályt linuxra... istenem :D

Lord_Cica 2007.12.15. 16:00:08

Szerintem itt csak a piaci verseny hiányával van gond. Politikusaink párttól függetlenül nagyon is hajlamosak zsebre dolgozni.
Iszonyat szükség lenne egy olyan összeférhetetlenségi törvényre, amit nemrég leszavaztak.
Ja és mik ezek a cégek és miért kaptak milliókat?

"A megállapodás szerint a kormányzat a Rufusz Computer Kft.-nek, a Számalknak és a Minor Rendszerház Rt.-nek fizethetett 10, illetve 5,3-5,3 millió eurót a papírokban csak desktopnak titulált termékcsomagokért. A Rufusztól ezért az összegért 252 ezer darabot rendeltek, két másik vállalkozástól pedig fejenként 65 ezret, azaz összesen 382 ezret,"
( index.hu/gazdasag/magyar/hillms12/ )

programer 2007.12.15. 16:02:41

Lehetne fejleszteni saját linux alapú rendszert, ha az amúgy informatikai analfabéta magyar lakosság nem azzal kezdené, hogy a sarki garázsboltban ügyesben megoldaná a warezolt windowst...

ma is mindenki winfosozik, aláírást gyűjt az MS ellen, utálja, gyűlöli, de Linux egyik nagyszájú gépén sincs, mert azon nem fut a kvék...

Ha tiltakozni akar valaki, telepítsen linuxot, tanítsa meg rá az ismerőseit, a családját, terjessze a free softwaret, ne pedig tessék lássék akciókba bonyolodjon, aminek a vége csak a lopott szoftverek számának növekedése lesz!

Dani 2007.12.15. 16:03:08

A fasz baj van a tisztaszoftver probrammal???? Én megrendeltem, és fantasztikusan fel tudtam telepíteni a Vistát, pedig nem is volt előtte jogtiszta Xp-m.
Ha ennyi szabadideje van ennek a fasznak, akkor ne azon hőzöngjön, hogy fizetni kell egy termékért, hanem menjen ki az utcára szemetet szedni, azzal többet segít a társadalomnak.

Aikon 2007.12.15. 16:03:28

Ez az aláírásgyűjtögetés szép és jó, de azon túl, hogy lesz egy csomó működő és magyar e-mail címe a spammereknek, jó valamire?

lkjpoi 2007.12.15. 16:04:06

Látom sok a szakmabeli és a hozzáértő... csak gratulálni tudok. Bizony a windows-os tudás nagyon fontos dolog, a piac megköveteli, kérdés, hogy mi a jobb, ha mindenki, aki ilyesmit szeretne tanulni, megfizeti a licenszdíjat, vagy hogy az állam fizet kollektíve.
Ugye senki nem gondolja komolyan, hogy egy nagyobb rendszer alá pakolt unix+oracle az olcsóbb, mint egy windows server+mssql... kicsit tájékozódni nem ártana, mielőtt félinformációkra és érzelmekre alapozott marhaságokat írkáltok.

linkas 2007.12.15. 16:05:49

Nem a windows-al van a hiba hanem az office-vel. Azt nem lehet pótólni. Irodai programcsomagot kellene fejleszteni ami kompatibilis a microsoft-tal.

linkas 2007.12.15. 16:08:12

momentán a kvék éppen fut linux alatt.....
csak directx nincs linux alá.
Tudtommal.

Kuszi · http://kuszi.blogweb.hu 2007.12.15. 16:09:30

Ha a kormányzat nem veszi meg az újabb évre a microsoft termékeket, abból újra csak az lesz hogy az iskolák 70-80% újra illegálisan fog üzemelni, mivel egyrészt a tanárokat át kellene képezni, ami szintén iszonyatos pénzösszegbe kerül, arról nem is beszélve, hogy amit előttem is sokan felhoztak, használható tudás kell, az pedig egyelőre a Windows alapú tudás. Főleg alkalmazói szinten...

lkjpoi 2007.12.15. 16:09:44

linkas, ahhoz pluszban újra kellene íratni egy csomó rendszert, amit senki nem fog megtenni, mert több tízmilliót hülye lenne bárki is érzelmi alapon kifizetni.

candy · http://wunderbike.postr.hu 2007.12.15. 16:10:48

Momenten a quake az pont fut linux alatt : )
Amugy winfost hasznalok, ha jol tudom linux alatt nem valami hudejo az ntfs tamogatas. Aezrt meg nem biztos, hogy elkezdek kovnertalgatni. Amugy erdekes, hogy allam bacsi bevezeti a tandijat, viszont welcome drinknek ad egy ingyen windozt. Tipikusan magyar, sporoljunk olyanon, amin nem kene, viszont emellett koltsuk is el a sporolt penzunk semmire. Igazabol a 40-80 eves korosztaly egy ket hetes tanfolyam alatt atszoktathato lenne, hogy hasznaljon openofficet. A maradek meg az adminokon mulik. Ami az egyszeru irodai szemelyzetnek kell, az megtalalhato a disztribek nagyreszeben, ingyen. Elnezve a neptunt, en nem biztos, hogy orulnek egy szakertok altal osszeallitott kormanyzati linuxnak : )

nbali 2007.12.15. 16:10:48

1. wine a baratod... lassit persze, de letezo ervenyes licencelt dolgok tovabbra is hasznalhatoak lennenek...
2. openoffice o.O

Kampósbot 2007.12.15. 16:12:48

Ez van kint az Index-címlapján a postról:
"A Campus-szerződésekkel és az irreális pályázattal a jövőjétől fosztják meg az ifjúságot."

Ok, én sem kedvelem Microsoftékat, de azért nem kéne így túllihegni ezt, mintha a világ dőlne össze.
Nekem már kicsit uncsi ez a tipikus geek-hozzáállás, hogy a Microsoft a főgonosz és minden szar, ami Windows & Co., ellenben minden fasza meg trendi, ami nem az...

programer 2007.12.15. 16:14:39

bocs, nem szoktam játszani Linux alatt (directX-el meg végképp nem, mert windowsom nincs:)

A Ikjpoi: a piac valóban megköveteli a windowsos tudást, de hidd el a Linuxos tudás (nem csak rendszergazda) is keresett. Csak éppen amíg a sulinetes Linuxos PC-k 99%-a lopott warez windowssal végezte, addig felesleges bármiről beszélni. Tudok olyan számtech boltot, amelyik az egyik nagy sulinet értékesítővel szemben csak abból élt, hogy a szemben megvett Linuxos gépeket ők Windowsosították pár ezer forintért... No comment!

lkjpoi 2007.12.15. 16:17:28

"Tudok olyan számtech boltot, amelyik az egyik nagy sulinet értékesítővel szemben csak abból élt, hogy a szemben megvett Linuxos gépeket ők Windowsosították pár ezer forintért"

pedig őket aztán biztosan nem a m$ fizette le :p

Open 2007.12.15. 16:19:18

Programer:
1. már írtam, h van saját fejlesztésű linux (nemsoká lesz 2.1 verziója): www.uhulinux.hu/
2. a "kvék" megy linux alatt :P

Dani:
Tényleg azt hiszed, h tisztaszoftver programban rendelt vistád legális, amikor nem volt jogtiszta xp-d? Látszik, h nem olvastad végig a "szerződést"! (apró betűs részt olvassa egyáltalán vki?)

programer 2007.12.15. 16:25:39

"Nekem már kicsit uncsi ez a tipikus geek-hozzáállás, hogy a Microsoft a főgonosz és minden szar, ami Windows & Co., ellenben minden fasza meg trendi, ami nem az..."

Érdemes megkérdezni ezeknet a nagy forradalmárokat, hogy nekik milyen rendszer van a gépükön. Egyszer rákérdeztem egy ilyen microfosozó emberre egy tárgyaláson, hogy akkor ő melyik linux disztribet használja? azt sem tudta, hogy miről beszélek, kiderült, hogy a windowsos világon túl egy milimétert sem lát a hülyéje, persze osztotta az észt vacak microsoftról ezerrel, de ő volt az egyik legrémültebb, amikor Linuxos szervert ajánlottunk az alkalmazás alá :)

lkjpoi 2007.12.15. 16:28:28

kíváncsi vagyok, a nagy linuxozók milyen adatbázis szervert ajánlanának egy vállalat ügyviteli rendszeréhez...

programer 2007.12.15. 16:30:12

egyébként érdekes, hogy tipikusan a Linuxot szerető/értő közönség tudja becsülni az MS jó megoldásait is, és tudja, hogy bizonyos feladatoknál teljesen felesleges a Linuxxal küszködni, mert van rá egyszerűbb, gyorsabban implementálható MS megoldás, ami a TCO-t tekintve még olcsóbb is (persze lehet elkezdeni 10 komponenst összedrótozni, egy csomó programozói erőforrást beleölni 1-1 feladatba, csak hogy bizonyítsuk így is lehet csinálni). Egyszóval 1-1 fanatikustól eltekintve korrekten áll az ilyen ember az MS-hez tudja, hogy hol érdemes és hol nem érdemes használni.


Ellenben a legnagyobb MS gyűlölők egyben a legnagyobb microsoft zombik is. Olyanok, mint a drogosok. Gyűlölik a szert, de el sem tudják képzelni, hogy nélküle is lehet élni :)

linkas 2007.12.15. 16:30:14

A openoffice és a microsoft office nem kompatibilis teljesen. A usereknek néha még a gép bekapcsolása is gondot okoz, a mai fiataloknak is legalább a fele hülye a számítógéphez az összes tudásuk kimerül a játékokban meg az msn használatban.
A 2 hetes tanfolyam erősen illuzórikus....
A windows ára és a magyar fizetések arányával van baj. Németországban 120 euro egy xp-ért nem pénz még egy munkanélkülinek sem, nálunk 30 ezer forint egy heti fizetés.

lkjpoi 2007.12.15. 16:33:06

az tény, hogy egy xp otthonra, meg neadjisten office az kurvadrága... azért a campus kapcsán talán érdemes volna számokat is látni, ha már közpénzből megy, miért is fizetnek, és mennyit.

programer 2007.12.15. 16:34:29

linkas: csakhogy, amíg németországban egy jól felszerelt Golf V megfizethető, addig nálunk 5 milla egy élet munkája, tehát aki nem keres sokat az BKV-zik, vagy vesz egy használt suzukit, de semmiképpen sem lop egy autót az utcán.

Ellenben a szoftvernél nem érdekli az alternatíva az embereket, ha nem tudja/akarja megfizetni, akkor szimplán ellopja. Pedig ott a Linux, internetezni, levelezni, webes játékot játszani, szövegszerkeszteni (de azt is úgy, hogy középre már a space segítségével tol be valamit) gyakorlatilag bármelyik oprendszer alkalmas...

programer 2007.12.15. 16:37:24

Egyébként láttátok, hogy melyik cég az első a felsorolásban, aminek csípi a szemét a Microsoft szerződés? Bizony az IBM. Aki próbált már IBM szoftvert használni nagyvállalati környezetben az pontosan tudja, az IBM linux sem olcsóbb, mint a windows, csak más címeken szedik be utána a pénzt.

Dehát egy profitorientált multinál már csak az lepődik meg ezen, aki elhiszi, hogy az IBM pusztán a diákok szellemi fejlődésének érdekében támadja a MS-t. LOL

Hackerina 2007.12.15. 16:39:03

"kíváncsi vagyok, a nagy linuxozók milyen adatbázis szervert ajánlanának egy vállalat ügyviteli rendszeréhez..."

??? Szerintem a Windows nem adatbázis szerver...

Egyébként meg először kitalálom, mit várok el az ügyviteli rendszertől, aztán megnézem, mi tudja azt és mennyiért. Aztán lehet, hogy valami UNIX + Oracle lesz.

Vagy elfogadom a pénzt a M$ vendortól, veszek sok Windows szervert, aztán kűzdök vele, hátha egyszer működni is fog.

lkjpoi 2007.12.15. 16:41:12

hackerina, köszönöm, tájékozatlanságod lenyűgöz.
A Windows nem adatbázis szerver, csak fut rajta az MS SQL. És amíg egy darab Oracle licenszből veszel 3 windows szervert, hardverestől, licenszekkel együtt, hát, addig légy oly kedves törd a fejed, mi is éri meg jobban. :-D

linkas 2007.12.15. 16:41:26

vagy vesz egy olcsóbb esetleg használt autót. A célnak ugyanúgy megfelel. Van winből használt?Vagy olcsóbb?
Nekem pl. excell-t kell gyakorolnom a munkámhoz, de itthon hiába próbálgatnák open-est azt a munkahelyi microsoftoson nem tudnám alkalmazni.
Szerintem valahogy a doc. és az xml.- kellene világszabvánnyá tenni. Hogy átjárható legyen.
Szerintem...

programer 2007.12.15. 16:43:51

Ikjpoi: ne csúsztassunk. Sok féle adatábiz kezelő van, és sok platformon is futnak.

Hackerinának teljesen igaza van, hogy a feladattól függ, hogy melyiket választja az ember. Linuxon is van Postgres, MySQL, az előbbi komolyabb rendszereket is elvisz az utóbbinak még vannak képesség beli hiányosságai és egy bizonyos számú tranzakció felett már nem jó választás, de a válallatok nagy részénél ott dübörög az MSSQL valami bika vason, aztán kiderül, hogy nem a sógór programfejlesztő cégével kellett volna iratni a programot, és elmenne egy fele akkora gépen is.

Persze igazad van, van egy csomó eset, amikor az MSSQL a legjobb választás, de ezt csak a pontos feladat és környezet ismeretnében lehet meghatározni.

tusi74 2007.12.15. 16:44:25

Mivel állami intézményben vagyok rendszergazda, ezért valahol érintett vagyok a kérdésben.
Átszoktatás kérdése. Valaki azt írta, hogy 2-3 hét alatt át lehetne szoktatni az átlag usert a nyílt forráskódra. Aki tudja a tippet, az ossza meg velem, mert nekem a munkahelyemen a "jó népet" még a Firefox használatára sem sikerült évek alatt. Pedig az Explorer ikonja el van tüntetve az asztaláról, de ha nem találja, akkor visít. Ő ehhez "szokott", ne akarjam én átszoktatni másra. Akkor gondoljátok, hogy ennyi idő alatt átszokna egy új oprendszerre? Vagy az Open Officera? Egyébként szerintem is a Word-Excel pótlása a neccesebb. A driverekről nem is beszélve. Ahány iroda, annyi nyomtató, szkenner stb. A fele cuccot dobhatnánk ki driver hiánya miatt. Akkor meg azon menne a sírás, hogy dehát fél éve vettük és "már nem is jó?"
Az biztos, hogy erre jelenleg az iskolák nincsenek felkészülve. A beszerzéseknél senki nem figyelt, hogy menjen Linux alatt, volt/van a Tisztaszoftver program, megvettük, ami kellett, fel rá a Windows, mert legális hadd szóljon. MInden évben megvan az informatikai normatíva, a gépek, perifériák viszonylag újak, borzalmas káosz lenne, ha a 2 hónapos nyomtató nem menne holnaptól. Nem beszélve arról, hogy a KIR-es statisztikai program Windows-os (és nincs alternatívája!), a tankönyrendelős program, a könyvtárprogram úgyszintén. Ha holnap ezek mennének a kukába, amiket ugyancsak jó pénzért vettünk, valószínűleg az igazgató nagyon el lenne keseredve. Jól rá lettünk szoktatva a Windowsra, majd ugyancsak állami pénzen le leszünk szoktatva? Vagy hogy lesz ez?

BOB 2007.12.15. 16:44:36

Khm, en most epp Linux alol irom ezt, es dolgozom (nem keveset) BSD-n es UNIX-okon is. Ja, es windowsom is van, bar nem gyakran bootolom fel. Utalni nem kell egyiket se, mindnek megvan a maga elonye es hatranya. A windowsnak a hihetetlenul eros szoftverellatottsag az elonye, foleg a penzt is termelo szoftverek teruleten (CAD, DTP, design, satobbi). A linuxnak az ingyenesseg, a legtobb disztribucionak a konnyu kezelhetoseg (igen, az ubuntut peldaul hamarabb "belaktam" mint a windowst), a BSD es UNIX rendszereke meg a hihetetlen stabilitas, a granitkemeny alapok. Szoval onmagaban egyik rendszert se kell utalni.

Amit viszont kell: azt a szemellenzos, sotet, korrupt allami magatartast, ami nemi kenopenzert cserebe megfosztja a felnovo generaciokat az alternativak szabad megismeresetol, azaz a szabad valasztastol. Na ez az, amit nem lehet megbocsajtani.

Lord_Cica 2007.12.15. 16:45:32

linkas 2007.12.15. 16:41:26

Használt windóz? Ez aranyos :)

linkas 2007.12.15. 16:46:49

Mellesleg a windows egésszen flottul műxik.
Legalábbis nálunk. Csak lehetne olcsóbb.
Meg a hozzáállásuk is érdekes. Megkérdeztem őket mit tehetnék mert a fusi windows szeretném legalizálni, kifizetném a licenc díjat is. Válasz: töröljem le a régit és tegyem fel az újat. Erre inkább nem mondtam semmit. Az összes telepített progi rögtön ugrik, mind legális.

Robinzon Kurzor 2007.12.15. 16:48:31

lkjpoi 2007.12.15. 16:28:28
kíváncsi vagyok, a nagy linuxozók milyen adatbázis szervert ajánlanának egy vállalat ügyviteli rendszeréhez...


MaxDB

programer 2007.12.15. 16:48:52

Tusi: ezt Te is tudod, hogy hülyeség! Az átszoktatás nem megy egyik percről a másikra. Az átállás is éveket venne igénybe, komoly tervezésnek kellene megelőzni, utána lassan átállni minden programmal, átszoktatni az usereket.

Sajnos Magyarországon jellemző, hogy semmit nem tervezünk, előbb beleugrunk az MS szerződésebe gondolkodás nélkül, aztán ha nem tetszik akkor megint gondolkodás nélkül átugrunk valami Linuxos platformra, holnap meg ismét a tervezést és felkészülést kihagyva megyünk majd machintosra... Nálunk gondolkozni, tervezni és felkészülni bűn!

Persze én vettem részt ilyen projektben. A fő gond, hogy 1 kormányzati ciklusnál tovább tart a tervezés, felkészülés, kivitelezés, az meg nem megy, hogy féltávnál kidobsz mindent a francba, mert jönnek az új csókos multik, jönnek az új csókos beszállítók, és a szakértői csapat felét is el kell küldened, mert helyette be kell raknod az aktuális sógort-komát. Nagy cégnél ilyet meg lehet csinálni, az állam mindig impotens lesz hozzá.

lkjpoi 2007.12.15. 16:49:39

Programmer, így van. A MySql komolytalan, sufniban készült webes rendszerekhez való. A PostgreSQL egészen sok mindent tud, és egészen megdöbbentő dolgokat pedig nem.
Pontosan erre próbáltam kilyukadni, hogy ha egy kicsit magasabb szinten nézzük a dolgokat, és elvonatkoztatunk az itthoni desktoptól, akkor bizony sok esetben a m$ megoldás a költséghatékonyabb egy-egy problémára.
A sufnicégektől nekem is elszáll az agyam, volt "szerencsém" ilyeneket látni, sőt, együtt dolgozni velük, mert éppen ők a kedves ügyfél valakijének a valakije, csak a programozás az már nem megy annyira...

BOB 2007.12.15. 16:50:16

linkas: miert pont a doc es xml formatumot? En ugy gondolom, hogy egy szabvany alapveto kovetelmenye a nyilvanossag es attekinthetoseg, aminek se a doc, se az xml nem felel meg. Inkabb a felhasznalok vegyek ra a M$-t, hogy tamogassa az Office csomagban az OpenDocument formatumokat.

BOB 2007.12.15. 16:51:31

lkjpoi: mit szolnal peldaul egy Linuxon futo Oracle-hez?

programer 2007.12.15. 16:53:20

Ikjpoi: meglepődnél Te ha tudnád, hogy jó munkával (tervezés és programozás) milyen komoly rendszereket lehet MySQL-re ültetni.

Én szeretem az MSSQL-t is, mert van egy csomó előnye, és több helyen használom is de hidd el, amíg az estek 99%-ban azzal találkozom, hogy a "szakértő csókos programozó cég" gyakorlatilag egy excel képességeinek a szintjén használja az adatbázis kezelőt, addig ne beszéljen senki arról, hogy az egyik gyenge a másik meg milyen okos. Papíron igen!

Látod ez a szemellenzős hozzáállás. Amikor valaki csak az egyik rendszert csipázza/érti a többit meg gyűlöli zsigerből. Pedig ahogy mondtam mindegyiknek megvan a maga helye.

programer 2007.12.15. 16:54:38

bob: (most rontani fogom egy picit a free businest, de:) a linuxos Oracle-ről szerintem Te is tudod, hogy fos. Az ora az windowsra vagy unixra való a linuxos változat még mindig a nyomukban kullog sajna :(

lkjpoi 2007.12.15. 16:54:42

"MaxDB"

nem az SAP-t büntette meg a GVH kartellezésért?! :-D

BOB 2007.12.15. 16:58:14

programer: az en businessemet nem rontod, oracle-t en is csak unixra teszek, de lattam mar (illetve nyultam bele) linuxosba is, nem tunt annyira fosnak.

tusi74 2007.12.15. 16:58:57

Programer! Erről van szó, lassú folyamattal igen, el lehetne kezdeni. A folyamat ott kezdődne, hogy az OM honlapjáról letölthető programok pl. alsó-tagozatos szöveges értékeléséhez használt szoftver nem(csak) Windows-os lenne. Tehát az átállást fejtől lehetne elkezdeni. Hogy a betanítást már úgy kezdhessem, ha otthon Linux van a gépeden akkor ez és ez kell. Egyszer vettünk egy olyan notebookot, amit UHU-val árultak. Na mondom, lesz egy Linuxos gépünk is. Mutatom a főnöknek, hogy tök jó, itt az Open Office stb. Rááldoztam, vagy 2 órát, mire megkérdezte, hogy a Windows-t hogy indítsa???? Ááááá. Mondtam neki, hogy 1 hétig szokja, hátha megszereti, aztán ha semmiképpen nem megy, teszek rá Win-t. Mondanom sem kell, 2 nap múlva Win volt rajta.
Úgyhogy, most megint mindenünkön Win van.

linkas 2007.12.15. 16:59:18

bob!
Vagy azt. A lényeg a \"bármely irodai alkalmazás kompatibilis a másikkal\" lenne.

Lord_Cica 2007.12.15. 17:02:12

programer 2007.12.15. 16:53:20

Egyetértek. Amíg az adatbázis projektek 90%-a arról szól hogy egy 5-30 alkalmazottat foglalkoztató cégnek kell rendszert készíteni, addig az adatbázis szoftverek közötti teljesítménybeli különbségek semmit sem számítanak.
Egyedül a kényelem számít, mégpedig a programozó szempontjából, ami annak a függvénye, hogy az adatbázis mennyire van integrálva a programozó környezettel, és úgy egyébként mennyire kényelmes használni.
Ezekben viszont mssql a nyerő.

lkjpoi 2007.12.15. 17:07:24

Lord_Cica, jó az oracle is, sőt... csak éppen kva drága.

programer 2007.12.15. 17:08:14

Tusi: ezt szerintem nagyon jól látod most. A legfontosabb az átállásnál, hogy a programok úgy készüljenek, hogy:
a) platform független pl JÓL megírt webes klienssel (gyk nem tele kliens oldali MS kóddal és társai)
b) platform független JÓL megírt java programmal (a javat is lehet only MS programozni:)
c) legyen windowsos és linuxos kliens is.

Ha ide eljutna a kedves állam, hogy gyakorlatilag minden program fut minden oprendszeren, akkor el lehet kezdeni azon töprengeni, hogy 1-1 kisebb részleget (ez z államná mondjuk egy minisztérium) átállítasz Linuxra. Ott gyűjtöd a tapasztalatokat, meghívod a szomszéd részlegeket workshopokra, tanítod az embereket akik majd továbbadják a tudást...

Az állami szerveknél egyébként nagy gondot jelent még az, hogy ha a masszív ellenállók között van egy pár jól bebetonozott közszolga, akkor ők képesek egy országos projektet is elszabotálni pedig néha összesen nincsenek elegen egy póker partihoz. Egy mulitnál az ilyen embereknek, akik nem akarnak tanulni, vagy változtatni a szemléleten felajálnják, hogy akkor közös megegyezéssel érjen véget a dal. Az államnál meg ha a Micike csak a windowshoz ért, és jól fekszik az aktuális kormánypárnál, meg egyébként sem lehet kirúgni, mert 40 éve köztisztviselő, akkor néha inkább bebuktatják az egész projektet.

Robinzon Kurzor 2007.12.15. 17:12:53

lkjpoi 2007.12.15. 16:54:42
"MaxDB"

nem az SAP-t büntette meg a GVH kartellezésért?! :-D


Ez most egy informatikai szakmai érv lenne az MaxDB-vel szemben?

Kérdezte valaki, hogy linuxon milyen komolyabb open source adatbázis-kezelő van.
Válaszoltam.

Hogy a magyarországi SAP-t miért büntette meg a GVH, az APEH, vagy a parkolóőr, az hogy is jön ide?

lkjpoi 2007.12.15. 17:13:43

Egyszer raktam fel red hat-et. be is állítgattam szépen pár nap alatt. Akkor konkrétan win98-am volt, ami naponta 2x kékhalálozott.
Aztán a red hatben sehogyan sem futottak a java appletek a netscape-ben, és egyszerűen az x11amp nem játszotta le a zenéket. Később kiderült, hogy sorry de bugos volt...
Így fogtam és le is töröltem szépen 1 hónap múltán, és újraraktam a 98-at, azóta meg az XP stabil, ennyi.

Lord_Cica 2007.12.15. 17:13:58

programer 2007.12.15. 17:08:14

Az online cuccokkal csak az a gond, hogy a kezelő felület nem igazán realtime(még ajax-al sem), meg eléggé korlátozott is. A java meg kicsit lassú (bár ez a legtöbb feladatnál nem számít).
.NET ? :) Itt meg az a baj, hogy a mono nem futtat mindent. (legalábbis még)

BOB 2007.12.15. 17:15:30

programer: szerintem meg tul kene mar lepni ezen a paradigman, a Google is megmutatta, hogy tisztan weben is lehet alkalmazasokat mukodtetni es akar osszehangolni is (pl. Google Calendarba felvitt esemenyek helyszine Google Maps-en, satobbi). En inkabb errefele latom a jovot, ahol tokmindegy, mi lesz kliensoldalon, csak legyen benne egy bongeszo.

0xFFFF 2007.12.15. 17:15:35

Hiller újabb korrupciógyanús "jó" ötlete.

lkjpoi 2007.12.15. 17:17:17

programer, nyilván te is tudod, hogy időnként lehetetlen így megírni egy szoftvert.... mert az ügyfélnek azt nem mondhatod, hogy "most akkor ezt én nem fejlesztem le, mert nem lehet platformfüggetlenül megoldani". Ő meg pont leszarja, mert hát neki a 6-os IE van minden gépen, így ha azon fut, az jó lesz. (gondolok itt ugye ActiveX-ekre intranetes alkalmazásokban)

programer 2007.12.15. 17:17:50

Ikjpoi: árazásról akkor csak, hogy tudd.

Nemrég volt web szolgáltatást nyújtó projekt (nem publikus webportál vagy hasonló, egy belső céges rendszer lett volna), ahol a mi ajánlatunk 1db Linxus szerverről, és a rajta futó full free koponensekből építkező rendszerről szólt. Plusz természetesen a saját munkadíjunk. A szervert a megrendelő biztosította volna. Garantáltuk, hogy az 1db szerver képes lesz a szükséges feldolgozásigényt kiszolgálni (sőt tudtuk, hogy az igényelt 2xesére is képes lesz).

A konkurens cég ajánlata 4db Windowso szervert igényelt (szintén a megrendelő biztosította, az adatbázis szerver pont megegyezett azzal, amit mi kértünk összesen), plusz a 4wint, az MSSQL szervert, valamint a mienkhez hasonló összegű munkaköltséget.

A végén a második ajánlat futott be (ne ragazzuk, hogy miért), ellenben már most gondok vannak a kapacitásokkal.

Nos, nem mondom, hogy Windowson nem lehetett volna szintén jól megírni a programot, de a feladat jellemzőit és kapacitás igényét számítva az isten is egy linuxos free platformot teremtett alá, ellenben a Windows ezen a fronton akár TCO-ban akár sima bekerülésben sem tudta felvenni vele a versenyt...

programer 2007.12.15. 17:21:14

Ikjpoi: én nem az állami szektorban dolgozom, ahol van lehetetlen. Minekünk a megrendelő azt mondja, hogy ennek mennie kell multiplatformon, akkor nem kifogást kell keresni, hanem pár nap múlva előállni a megoldással...

GYK, én nem tudom,hogy van e olyan feladat,a mit csak windowsra lehet megoldani (gyanítom, hogy nincs).
Az már kérdés, hogy esetleg van olyan feladat, amit nem kifizetődő windowson kívül más rendszer alá csinálni, de hidd el a tanárok évértékelő programja, vagy az apeh programok, vagy az ügyviteli és egyéb programok 99.9%-a nyugodtan íródhatna javaban is.

lkjpoi 2007.12.15. 17:24:06

programer, na hát Mo-n aztán te is tudod, hogy nem a racionalitáson múlik, hogy kit mit nyer meg :-/
sőt, sajnos mind a ketten tudjuk, hogy egészen konkrétan min múlik.

Grigorij 2007.12.15. 17:24:39

programer : sok okos dolgot írtál, mondjuk piszokul érdekelne, hogy egy zárt, adatabázis alapú ügyviteli rendszert miért kellene webes és javas alapokra átírni, de mindegy... Valszeg nem vagyok trendi, nem használok zselét, nem borotválom a melkasom és a pöcsöm...
Viszont ez a multis hasonlatod azért elég érdekes... A Te tapasztalatod az, hogy "csak úgy" eldöntheted, hogy MS vagy Linux..? Mert én pont fordítva tapasztaltam ( és tapasztalom napjainkban is)! Egy multinál egyszerűen utasítanak arra, hogy ezt meg ezt KELL használnod! És akkor köszönik meg a munkádat, ha NEM AZT használod! Például a nyáron "raktak ki" minket egy sokéves kapcsolatból, mert a partnerünket megvásárolta egy másik MULTI, aki közölte melyik MS alkalmazást KELL használni...
Ezért veszélyes ez a Linux meg egyéb dolog, hiszen a suliból kikerülő fiatalok majd a munkahelyükön szembesülnek, vajon mivel kell dolgozniuk! És ott már nem nagyon fogják szeretni az iskolai kreatív, sokszor lázadó próbálkozásokat!

programer 2007.12.15. 17:26:07

bob: ebben most nagyon egyetértünk.

A google sem véletlen vágott ebbe a businesbe. Az ugye egyértelmű, hogy a piac nagy része fel van osztva a hardver és szoftver gyártók között. Web böngésző viszont minden gépen van, a google ötlete zseniális, hogy nem kell kliens oldali plugin, fusson minden a böngészőben, leszarjuk, hogy ms, linux, unix, macos, vagy éppen a kínaiak huangcsung akármije.

Egyébként ha megnézed a legtöbb nagy cégnél kezdik az okosabb és hosszabb távon gondolkodók megint pedzegetni a terminált is (ha nem is konkrétan a kezdetleges karakteres terminálokat értik már alatta:).
Bika gépek vannak minden alkalmazott asztalán, cserélni kell őket 3 évente még bikábbakra, miközben a feladatok 90%-a egy mezei thin clientetn is megoldható lenne egy webcliensben, gyakran egy P3-as proci és 256mega ram is elegendő lenne a feladathoz...

r0fl 2007.12.15. 17:26:18

egyen szart és dögöljön meg az összes a szabad szoftveres kis punk
!

lkjpoi 2007.12.15. 17:27:04

"GYK, én nem tudom,hogy van e olyan feladat,a mit csak windowsra lehet megoldani (gyanítom, hogy nincs). "

Én nem azt mondtam, hogy _csak windowsra_ lehet megírni, hanem hogy nincsen rá platformfüggetlen megoldás... ezért is említettem, hogy tipikus példa, amikor az ügyfél olyan megoldást kér, amit csak ActiveX-szel lehet megoldani... és még azt sem tudod neki beadni, hogy a java applet az így meg úgy jó.
Én konkrétan php-s rendszerhez írtam ActiveX komponenst 1x, elég vicces...

BOB 2007.12.15. 17:27:48

programer: egyre jar az agyunk...

Jeff 2007.12.15. 17:28:54

A korrupció legundoritobb formája, amikor egy pályázat feltételeit úgy fogalmazzák meg, hogy annak csak a kiválasztott cég tudjon eleget tenni, a konkurenseket pedig igy zárják ki a versenyből.

programer 2007.12.15. 17:29:25

Grigorij: én arról írtam, hogy egy multinál hogy ment a windos-> linux átállás.

Természetesen választani NEM lehet, és nem is szabad. Annál nincs költségesebb, mint amikor heterogén a rendszered. Szóval le kell tenni a voksot az egyik mellett, és ott kitartani, VAGY ha váltani akarsz, akkor azt jól megtervezve, jól kivitelezve, de semmiképpen sem utólag elkurvulva (gyk, ha egyszer úgy döntesz, hogy váltasz linuxra, akkor váltani kell mindenkinek, a Micike hiába sír ő sem fog kapni egy windowsos gépet, pedig ő a zigazgató titkárnője, és mindenki tudja, hogy az asztal alatt térdelve bármit elér). Na ez az ami egy multinál működik az államnál meg soha nem fog :D

Jeff 2007.12.15. 17:30:50

Ja, és az is közösüljön a falu bikájával, aki leirta hogy "jövőjétől fosztják meg az ifjúságot". Ki kiváncsi erre a demagóg zagyvaságra?

progamer 2007.12.15. 17:31:31

Ikjpoi: sajnos Active X témához abszolút nem értek. Az a terület ahol mozgok szerintem 100%-ban nélkülözi ezeket a megoldásokat (Bár baromi kíváncsi lennék, hogy a cégek 99%-nál mi az ami activeX-et igényel :)))))

lkjpoi 2007.12.15. 17:33:23

mondjuk pont nem activeX, de egy office alkalmazásba beépülő modul az igen gyakori dolog. azt pedig nem tudod megírni platformfüggetlenül.

neoprimitiv 2007.12.15. 17:35:59

Ne keverjük már össze a rendszergazdai szintű tudást, adatbázis menedzselést azzal, hogy a Mancika át tudja formázni a címzést félkövérre a Wordben. Az államigazgatásban és a Campusban használt licenszek döntő részben nem rendszergazdai/fejlesztői, hanem sima irodai célokat lát el, ezeknek a felhasználóknak pedig egy Linux / OpenOffice páros épp olyan megfelelő, mint a Windows / Office. Magas tétbe merem fogadni, hogy a felhasználók jelentős része csont nélkül elhinné, hogy csak a pofázmányát szabták át a Windóznak, ha nem árulják el, hogy Linuxot lát.
Abban igaza van Tusi74-nek, hogy a csak windóz alá beszerzett hardverek egy részének a működésével gondok lehetnek, bár én pl. most raktam fel kísérlet képpen az Ubuntu 10-et, és a kőkorszaki HP Deskjetemet olyan ripsz-ropsz felismerte magától, hogy az XP a közelébe sem jön, tehát azért meggondolandó ez a rész is.
Az átképzésre is elfogadom, hogy kell időt szánni, de ez is túldimenzionált. Ha valaki egy hét alatt nem tudja megtanulni, hogy az OpenOffice Writer-ben hol van a dőltbetűt jelző gomb, az az Officeban sem volt egy ász.
"Valaki azt írta, hogy 2-3 hét alatt át lehetne szoktatni az átlag usert a nyílt forráskódra." Úgy hívják, hogy főnöki utasítás. Nem demokratikus, viszont hatékony. Nem szeretni kell a szoftvert, hanem használni. Ha az az előírás, hogy ezen kell dolgozni, akkor vagy meg kell tanulni - igen, 40 év felett is! - vagy el lehet menni keresni egy jól fizető versenyszférai helyet, ahol a cég megengedheti magának a drága szoftver luxusát. (Aztán onnan is továbbállni, ha a tulaj rájön, hogy felesleges kidobálnia a pénzt.)

Grigorij 2007.12.15. 17:36:31

Sajnos ezekben a vitákban elfelejtődik különválasztani a különböző szakterületeket! Előbb említetted az APEH-et, hát, van némi rálátásom, na oda én sem engednék be bizonyos dolgokat...
De ezzel az általotok preferált dolgokkal történhetnek ám érdekes dolgok! Egy iparválallalatnál egyéni "vállalatirányítási rendszert" fejlesztett (most nem érdekes, hogy mibe) egy moder gondolkodású csapat... Faszán működik, úgy ahogy ti is állítjátok! Viszont összevesztek a céggel, elmentek, otthagyták az egészet! Mondjuk az sem volt éppen sportszerű, hogy zárolták a forráskódot, így csak használni lehet, fejleszteni stb. nem! Fél évünk ment rá, hogy a számtalan egyedi adatbázisból kinterjük a teljes raktár, számlázás, készlet stb. adatokat! Úgy, hogy a relációkat, összefüggéseket "nem láthattuk"! És volt egy ugyanilyen munka tavasszal, ahol egy hasonló funkciójú német alkalmazásból kellett ugyanezt megtenni! Az azért "bukott" mert odakint, egy egyetemen Java-ban fejlesztik.... Használhatatlan szar!!!! Lassú! Inkompatibilis!
Ja és 27 éve állítom, hogy az MS szoftverfasizmust képvisel! De ha pénzért, hivatásszerűen dolgozol, és át akarsz lépni egy szintet, akkor a mammut megkerülhetetlen!

programer 2007.12.15. 17:37:16

Ikjpoi: na itt kezdődik a probléma! Ha azt modnom, hogy office alkalmazásba épülő modul, azt valóban nemtudom megírni platform függetlenül (főleg ha azt is modnom, hogy MS office-ba épülő:).

Ezek a programok egy átállásnál kevesebb, mint az összes alkalmazás 5%-át teszik ki (leszámítva persze egy céget, ahol az egész ügyvitelt ilyenekkel oldották meg. Ott fájni fog a váltás, mert mehet minden a szemétbe).

De ha azokat a stuffokat megírod platformfüggetlenre az apehes adóbevallótól, az MNB-s jelentés kezelőn át a tanárok értékelő programjáíg, amik simán portolhatóak lennének, akkor az átállás előtt elég azt a fájdalmas 5%-ot újragenerálni teljesen...

Tudom, vannak cégek akik imádják az office-ba épülő modulokkal megoldott ügyvitelt, de sajnos rajtuk nem lehet segíteni egyszerűen, viszont szerencsére nincsenek is túl sokan szerintem...

Grigorij 2007.12.15. 17:42:42

programer: Pontosan értettelk...

neoprimitiv: Látod, ez a korosztálykérdés! Én soha nem készítnék olyan alkalmazást, ahol egy akárhány éves felhasználónak azzal kellene bíbelődnie, hogy elsajátítsa a Win-t, a Lunuxot vagy akár a Mac-et! Olyan alkalmazást kell fejleszteni, ami a desken kizárólag a feladatra jó! Botor, buta, beképzelt, arrogáns programozói filozófia, amely feltételezi, sőt kényszeríti a felhasználóktól, felhasználókat arra, ami a programfejlesztől, rendszergazdák dolga!
Képzeld el, hogy az autógyárak is úgy fejlesztenék a kocsikat, hogy használatukhoz autómérnöki diploma kellene... És a videóhoz, DVD-hez sem kell operatőri vizsga!

programer 2007.12.15. 17:43:47

neoprimitiv: a windows lecserélésével ott fogsz megbukni, ha főnöki utasítással próbálod megtenni, hogy bele fogsz futni egy rakat programba, néha hardwerbe is a cégnél ami csak win alatt hajlandó futni. Első körben ezeket fel kell mérni, meg kell nézni, hogy mit mivel tudsz kiváltani, mit kell egyáltalán kiváltani (pl egy IIS-en futó program valszeg el fog menni linux alatt is, nem kell mindjárt az első körben kidobni a Win szervert, ráérsz majd a másodikban).

Amikor ezeket kivégezted, akkor már valóban jön a főnöki utasítás és a hőzöngők megfelelő meggyőzése.

programer 2007.12.15. 17:46:50

Grigorij: igazad van abban, hogy az MS megkerülhetetlen. Szerintem egy két szuterénben dolgozó mikrobt kivételével egy komolyabb cég sem engedheti meg magának, hogy az MS-t figyelmen kívül hagyja legyen akár a megrendelő akár a szállító szerepében.

Ezért mondtam, hogy van amikor az MS a jó megoldás van amikor nem.
Az pedig, hogy valami lassú vagy inkompatibilis sajnos sokszor nem a környezet hibája (ms-re is írnak bőven vacak cuccot).

symore 2007.12.15. 18:04:14

Szerintem egyáltalán nem arról van szó, hogy át kell állni vagy nem kell átállni. Egyszerűen a piac bezárását kell megakadályozni, hogy ne MS termék follyon a csapból is. A cégek versengjenek azért, hogy az ő terméküket használják. Ha az IBM olcsóbban rak valamit az arcodba, akkor tőle vedd meg...ha az MS, akkor persze maradj MSnél. De az MS sosem fogja neked olcsóbban adni a cuccát, ha tudja, hogy úgysincs más választásod.

tusi74 2007.12.15. 18:14:54

Na én ettől félek, hogy főnöki utasítás. Ugyanis az csak úgy történhet meg, ha valahonnan "meghallja", hogy a Linux milyen "ócccsó". Ugyanis, hogy azt sem tudja, hogy mi az a Linux, az szent.
Na és akkor lefestem nektek, ma 2007-ben hogy néz ki egy általános iskola. Az igazgatóság, 30 éve közszolga, helye bebetonozott. Az informatika az számára egy szükséges rossz, mert azzal is csak a "baja van" (statisztika, értékelés stb.) Mennyivel jobb volt, amikor mindezt papíron kellett csinálni, nem is ült az iskolában bent estig. A tanerők 80 %-a ugyancsak teljes infó analfabéta, a maradék 19% el tudja indítani az Explorert (mert ugye azt szokta meg otthon), meg a Word-ot. A titkárság úgy szintén. Van egy azaz 1 ember, aki képzett infós, az tartja az infó órákat, meg ellátja a rendszergazdai feladatokat. EGYEDÜL! Ha ki mer találni valami újdonságot (legutóbb, hogy a gyerekek web-en töltsék ki a az egészségnapos TOTÓ-kat, meg is csináltam, be is mutattam), válasz, eddig is papíron töltötték, ki ezután is úgy fogjuk. Az, hogy ez mennyi papír, festék, az senkit nem érdekel. És ez egy jól felszerelt iskola, mert itt valóban képzett rendszergazda van. A városunkban a másik 2 iskolában még az sincs. Egy 2 éves tanfolyamot elvégzett tanár van és kész. Aki csak teheti, nem egy iskolában telepszik le. Én is csak azért vagyok itt, mert nő vagyok, és nem családfenntartó, és egy nőnek ideális egy iskolai állás. De egy férfinak?

programer 2007.12.15. 18:20:46

tusi: sajnos nem csak az iskolák ilyen kilátástalan helyek. Az egész államigazgatás ilyen, és néha sajnos egészen nagy cégek is.

A fő gond, amikor Te tudod, hogy másként kellene megcsinálni, van is rá szakmai igényed, hogy jól csináld, de az ötleteid folyton lesöprik a színről még akkor is, ha semmi pénzbe nem kerülnének...

azért nem szeretem az ilyet, mert megtöri az embert, belefásul, és egy idő után szerintem olyan lesz, mint a többi 40 éve közszolga, semmi nem érdekli csak a túlélés. Kívánom,hogy ne járj így...

olda 2007.12.15. 18:21:25

én is voltam állami rendszergazda. már nem.
amíg a társadalom normálisnak tekinti, hogy az állami alkalmazottnak nem kell semmiben sem fejlődnie, sőt, addig tényleg ne is beszéljünk semmiféle változásról, nézzük báván, hogy a közpénzekből a MS-ot hizlaljuk.

Szerintem amelyik állami alkalmazott nem hajlandó átszokni (természetesen kapjon segítséget és támogatást) az alkalmatlan a munkájára, ki kell rúgni az utcára. Majd a piaci körülmények között hajlandó lesz a változásra.

Természetesen az állami alkalmazottak (főleg köz) teljesítményértékelése is szükséges, meg kell szüntetni, hogy az állami állások elfekfőként működnek azoknak, akik alkalmatlanok, gyávák vagy lusták fejlődni.

Tisztelet a kivételnek, párat ismerek. De a nagy többség, a minisztériumi irodistáktól a háttérintézményekben kávézgatókig emelje fel a seggét, dolgozzon meg a pénzéért, és ha azt mondja a minisztérium, hogy hétfőtől linux van, akkor linuxot tanul és nem siránkozik.

Csak az állami alkalmazottat nem érdekli a közpénz, mert úgy csinál, mintha őt nem érintené a dolog.

Megszoksából egy beszállítónak elköteleznie magát az államnak több szempontból is ostobaság. A történet meg politikai oldaltól független, ahol a döntéseket hozzák, ott egy asztra egy köztisztviselő.

aki akar sértődjön meg bátran.

Aki meg nem érti, hogy nem az a baj, hogy a MS termékek jók-e vagy rosszak, az tűnődjön kicsit.

programer 2007.12.15. 18:25:46

régi igazság: az állam hatékonyan, mert mások pénzét költi másokra.

Egyébként azthiszem az állami rendszergazdákra is igaz, amit írtál. Ha egyszer bekerül, szinte az isten sem rúgja onnan ki. Innentől elveszíti az érdeklődését minden fejlődés iránt. Aki meg fiatalon ilyen közegbe csöppen, az vagy megszokik vagy gyorsan megszökik.

programer 2007.12.15. 18:27:51

helyesen: azért nem műkdödik hatékonyan, mert mások pénzét költi másokra.

bsh · http://http//www.mediaart.hu/ 2007.12.15. 18:29:39

Buherátor: Úgy látom komment rekord van :).

tusi74 2007.12.15. 18:30:11

Programer! Igaz, és ezért félek, én az esetleges átállástól. Mert az annyit jelentene, hogy az iskola informatikia működését 0-ról kellene csinálni. EGYEDÜL. A legkisebb dolog még a telepítések lennének, de amikor 20 embert kell teljesen egyedül betanítani, hát az borzasztó lesz. Most a jól megszokott Windows-sal is egész nap ugrálok, mint pók a falon, mi lesz, ha teljesen új dolog lesz? Mert nekünk könnyű azt mondani, hogy a Writer-rel ugyanazt meg tudja csinálni. Ez igaz, de itt mi olyan emberekről beszélgetünk, akiknél megáll az élet, ha a Word ikonja nem ott van, mint tegnap volt. Azonnal telefonál, hogy eltűnt a Word, nem tud dolgozni, nagyon siessek. Na ezt már nem biztos, hogy magamra vállalom.

harald 2007.12.15. 18:33:59

1. valóban nem nyilvánosak a részletek: mennyibe kerül 1 gépen 1 windows? 1 szerverwondows? 1 office? Így ez nem "tisztaszoftver", hanem védelmi pénz. Ha nem fizettek, fingatni fogjuk az iskolákat.
2. elképzelhetőnek tartok olyan megoldást, hogy pl. előírjuk: 65% MS, 35% más minden oktatási intézményben. Legyen MacBookja az igazgatónak. De ez csak akkor működne, ha világosan elkülönülne, hogy miért fizetünk.
Nekem spec. van 3 sulinetes gépem, mindegyiken MS volt, + még az állam is fizet értem fejpénzt, hogy közszolgaként nem lopom az MS-t. Ergo duplán (vagy négszeresen?) fizet ugyanazért az állam. Ez nem alkupozíció.

programer 2007.12.15. 18:34:35

tusi: nem akarlak megbántani, de ezt valószínűleg nem tudnád egyedül kivitelezni. Kellene hozzá mindenképpen segítség, akinek már van tapasztalta, aki átesett a buktatókon, és akihez a kezdeti időkben Te is fordulhatnál.
Egyfajta support. Most az mindegy, hogy ezt az állam\a város\ az iskola hogy oldja meg.
Pl igénybe vehet egy külső szakértő céget, esetleg kiképezheti a saját szakértő gárdáját, aki segít mindenki másnak.

Sajnos az olyan projekt bukásra van legtöbbször ítélve, ahol a helyi erőkre hárul minden, hiszen egyszerre átállni, oktatni, és közben a napi ügymenetet is intézni nem lehet.

Ezért mondtam, jó dolog támadni az MS szerződést, de meg kellene nézni, hogy TCO-ban mit jelentene az ingyenes linux rövid, közép és hosszú távon.

Cseber Lajos 2007.12.15. 18:35:13

Nagyon-nagyon meg lennék lepve, ha nem lenne szoros kapcsolat a CIA és a Microsoft között.

Gondoljatok bele, hogy a világ összes országában nagyrész windows van a gépeken, és senki sem tudja, hogy hova, milyen adatokat küldözget (pl. a szoftverfrissítések alatt). Mindent tudnak mindenkiről.

Dave 2007.12.15. 18:37:36

Kiszámoltátok, hogy mit is jelent a 20,6 millió EUR és a 382,000 licenc. Én elosztottam: Körülbelül 53 EUR, vagyis úgy nagyjából 13,500 forint.(1 EUR-250 HUF) És ebben nem csak a sima Windows és Office licencek vannak benne, hanem gondolom sok minden más is, amik a szerverekhez, adatbáziskezelőkhöz kellenek, , stb. stb. Biztos, hogy ez olyan drága?

Mennyibe is kerül egy Office, XP vagy Vista OEM. Ugye jól emlékszem, hogy a többszörösébe?

Az a gonosz állam bácsi pedig azért egy kicsit nevelhető is, állítólag az ABEV kliensprogram jövőre már nem csak Windows alatt fog futni...

Azért kell küzdeni, hogy az állam hivatalból ne diszkrimináljon. És egyetértek, használható programok kellenek, nem pedig az állandó buherakényszer. Szerintem ez a logikája annak, hogy pl. az iPhone-on olyan "botrányosan" kevés dolgot lehet beállítani. Igen, azért, mert működik. A munkahelyemen (nagy szervezet, legalább 1500 gép van hálózatba kötve) heterogén alkalmazások működnek. Vannak nagygépes programok, van Oracle, és szinte minden egyéb windows alapon megy. Stabilan évek óta nem volt kék halál, lefagyás. Néha némi belassulás, de tényleg nagyon ritkán. Minden felesleges dolog le van tiltva, nem lehet programot telepíteni a mezei júzereknek. És működik. Nincs semmi baj a Microsofttal.

programer 2007.12.15. 18:38:50

harald: a heterogén rendszer a legnagyobb halál. Gondolj bele. Van egy iskola, van ott 1 főállású rendszergazda (ilyen sincs sok az országban). A rendszergazdának nem lenne elég windows specialistának lenni, hanem rögtön a machez is érteni kellene, meg esetleg a linuxhoz meg kitudja mi mindenhez, miközben meg kell oldani, hogy az 50 éves énektanárnő miért nem tud nyomtatni és a többi és a többi. Akkor már egy idő után 1 ember nem lenne elég, kellene kettő, egy ilyen specialista meg egy olyan...

A heterogén rendszerek midnig borzasztó költségesek. Egy nagy cég megengedheti, hogy van linux és windows specialistája (persze mind a kettő ért egy kicsit a másik munkájához, de nem az a fő profil), egy közepes kft-nek hiába ingyenes a linux ha fel kell venni mellé linuxos embert vagy supportot fizetni, míg a windowssal elboldogul a már meglévő IT személyzet.

programer 2007.12.15. 18:42:42

dave: ez a nagy igazság. Jól megépített rendszer, jó szabályokkal, jó személyzettel, és a windows is beton stabil lesz.

Amúgy select vagy open licencben a windows nagyon olcsó tud lenni. Nem OEM-et kell venni, egy nagy cég is megkap egy wint 5000 forint alatt.

joe 2007.12.15. 18:44:26

Ha nincs az állam részéről meg valamilyen linux alapú rendszer lépcsőzetes bevezetésére az akarat ,akkor később még kiszolgáltatottabbá válik
az ország , a monopóliumok ellen köteles lépni
az állam .

tusi74 2007.12.15. 18:44:40

Programer! Persze, hogy nem menne egyedül. Bár már sok mindenre mondtam, hogy nem fogom bírni, éls megcsináltam. A szükség nagy úr. Az iskolának működnie kell, tehát csinálni kell. Ha valami csoda folytán nem írnák alá megállapodást az MS-sel, bár erre kevés lehetőséget adok, akkor rám nagyon rossz világ lesz. Ugyanis szépen elmondjuk, hogy kell külső cég aki segíti az sikolákat, intézményeket az átállásban, de itt megint 2 lehetőséget látok korábbi tapasztatomból.
1. Az iskola/önk. nem költ rá, mindenki oldja meg intézményi szinten.
2. Felkér egy "csókos céget"-t, aki bár a pénzt felveszi, de nem segít.
Sajnos én már ezekben a dolgokban nagyon szkeptikus vagyok. 10 éve csinálom, átéltem már elég sok mindent.

programer 2007.12.15. 18:54:47

tusi: sajnos ez van. ezért mondtam, hogy ez az aláírás gyűjtés legalább olyan veszélyes.

Ezt is úgy kellene csinálni, hogy aki aláírja az egyben kijelenti, hogy ő átáll linuxra önerőből, büntetés terhe mellett... mindjárt senki nem lenne hajlandó rá :)

Egyébként azthiszem sok szempontból átérzem, hogy milyen lehet a melód, remélem, hogy egyszer sikerül változtatni rajta, mert ebbe belefásul az ember nagyon :(

tusi74 2007.12.15. 18:55:16

Joe! Igen, a lépcsőzetesen van a hangsúly. Illetve, hogy kidolgozott terv legyen, hogyan milyen lépésekben történik az átállás. Lenne egy központi driver adatbázis, ahol össze lennének gyűjtve a Linuxos driverek, hogy amikor az embernek 20 féle nyomtatónak, és 10 féle szkennernek kell drivert vadászni, akkor ne kelljen sokat szenvedni. Aztán, ha valaki megtalált egy drivert, akkor megosztaná a közzel, töltené fel az adatbázisba.

programer 2007.12.15. 18:59:47

tusi: ezért mondtam, hogy csak a tervezés és a felkészülés évekbe tellne (többe, mint egy kormányzati ciklus).

Pl: 2 egyszerű lépés: a jövőben nem veszünk olyan eszközt, aminek nincs linux kompatibilis drivere, és nem veszünk olyan szoftvert, ami nem multiplatformos. Ha az állam csak 5 évig semmi mást nem csinálna, csak továbbra is ezt a két elvet tartaná, akkor mennyit könnyíene magának az átállásona nélkül, hogy egy linuxot is telepített volna.

Közben a nagy központi rendszereket is el lehet kezdeni átírni.

De a legnagyobb siker az lenne, ha legalább azt mondanák, hogy a JÖVŐBEN NEM VESZÜNK SEMMIT, AMI MS-HEZ KÖTŐDIK.
ennél nem is kell több. Mire jönne a tényleges átállás egy rakás régi cucc kikopna...

tusi74 2007.12.15. 19:06:52

Igen, én is azt látom, hogy akik itt nagyon érvelnek az open mellett, nem látják, belülről a kivitelezést. Mert az itthoni gépen én is Ubuntuzok, meg nem attól félek, hogy én nem fogok átállni, hanem attól, hogy az 50 éves titkárnő, meg az 50 feletti igazgatóság, meg az általad emgetett "50 éves énektanárnő". Az meg mégsem járja, hogy én 50 ember helyett álljak át.

Egy jó példa. Egyszer kitalálta az igazgató, hogy mindenki végezzen el egy OKJ-s tanfolyamot, hogy felhasználói szinten azért mindenki boldoguljon. Nagyon üdvözöltem az ötletet, gondoltam kevesebbet fognak ugráltatni. Nem így lett, semmi nem változott. Olyan, mintha semmit nem tanultak volna. És a tanfolyamot az iskola fizette. Kidobott egy rakat pénzt, a hatékonysága meg 0 volt, mert nem érződik a napi munkán.

Mert amikor olyan problémák vannak,. hogy egy 100 oldala dokumentumból a usernek 1 oldalra van szüksége, ezért betesz 1, azaz EGY darab papírt, kinyomtatja, ami neki kell, majd kikapcsolja a nyomtatót. Amikor a következő delikvens odaül, persze a nyomtató köpi a többi oldalt,. Bepánikol, rögtön nekem szaladni kell, mert "esemény", van, nagyon gyorsan segítsek. (természetesen már ijedtében ő kiadta a nyomtatás parancsot 12-szer, mert azt hitte, hogy akkor az övé jön majd.). Szóval nekem ilyen, és ehhez hasonló történésekkel telnek napjaim. És ezeket az embereket kell majd esetlegesen átállítani, nyílt forráskódra.

tusi74 2007.12.15. 19:11:07

Programer! Ezt átállás nélkül elkezdem. Úgyis én állítom össze, mit veszünk, ezentúl olyan eszközökre vadászom, ami komaptibilis. Így előre készülök az esetleges átállásra, és ha bekövetkezik, lehet eltelik 3 év, de már legalább a driverekkel nem kell majd bajlódni.

programer 2007.12.15. 19:20:35

hát igen... egyszer kétszer én is hallottam már nem megfelelő cég vagy állami szerv alkalmazottjának a szájából, hogy közölte, őt ez az egész rendszer nem érdekli, nem is fogja használni.

Aztán volt olyan cég, ahol a főnököknek szóltunk, behivatta a hangadót, és onnantól kezdve nem volt gond az egész részleg tudta, hogy mi a dolga, de az állami szerveknél ez nem így szokott zajlani. Innentől ha azaz egy két évtizedes hangadó eldönti, hogy neki nem kell a tanfolyam, akkor a többieknek kötelező menni utána mint a birka, különben kiesnek a pixisből :(

sajnos az államnál rengeteg olyan dolog van IT téren (is), hogy néha tépem a hajam, ezért fizetek adót? És ez ugye kormányfüggetlen, mert akik csinálják 30 éve ülnek ott, kormányok meg jönnek mennek.

Aki meg tehetne ellene azt vagy ellehetetlenítik, kiutálják, és a végén örül, ha megússza a szakmai hitele elvesztése nélkül, vagy megtörik és beáll ő is a birka kórusba :( És mondom, ez nem csak ITnél van így, mennyit cikkezett az index is a mávnál feltűnt fiatal tehetséges managerekről, majd a csúfos elzavarásukról... a pocsolyában senkinek nem kell új szemlélet, a jelenlegivel már kibekkelt néha több mint 100 évet is 1-1 hivatal...

Netuddki. 2007.12.15. 19:35:40

Egy kicsit előretekintve a gond nemcsak abban van, hogy jövőre 5-10milliárdot ki kell fizetni m$ liszenszekre.

A gond abban van, hogy ennek a pénznek a nagy része kimegy az országból. És ezért a pénzért valakiknek, speciel nekünk meg kellett dolgoznunk.
Azt kellene felismerni, ha ez hazai szakemberekre és szabad szoftverre lenne költve, akkor ez a pénz itt foroghatna tovább.
Azt el kell felejteni, hogy a szabad szoftver ingyenes, de hány itthoni szakembert lehetne abból a pénzből fizetni, amit most egy multinak fizet az ország.
Ha az oktatásban sem m$-hez értőeket képeznének, akkor a későbbi munkahelyeken is kevesebb m$ termékre lenne szükség. Azaz az ország mérlege javulhatna.

Az meg, hogy kb. negyedáron jut hozzá az oktatás m$ szoftverekhez, ezzel kapcsolatban én inkábbazt mondanám az m$-nek: Ide figyeljetek, ha azt szeretnétek, hogy a ti szoftvereteket oktassák az iskoláinkban, akkor inkább ti fizessetek !

programer 2007.12.15. 19:38:52

kovi: természetesen neked is igazad van. Csak ugye, mielőtt azt mondod az MS-nek,hogy bocs, ennyi volt, tovább nem kellesz, előtte nem árt megteremteni azt, hogy tényleg ne kelljen.

Ez kb olyan, mint az orosz gáz. Össze lehet rúgni a port az oroszokkal, lehet mondani, hogy nem kell a gáz, de előtte nem ártana, ha valahogy másként kiváltanánk, és utána keménykednénk. szerintem úgy azért könnyebb :)

Netuddki. 2007.12.15. 19:45:00

programer 2007.12.15. 19:38:52

Ezzel nem azt akartam mondani, hogy jövőre minden programot le kell cserélni. Egyszerűen csak fel kellene ismerni a saját érdekeinket. Hogy mennyi idő alatt lehetne véghezvinni azt nem tudom, de mondjuk az officok lecserélését akár már el is lehetne kezdeni.

xyz 2007.12.15. 20:17:59

Pont a lenyeg felett siklottatok el. A nagyszeru Campus licensz nem ingyen Windows, hanem csak "frissítés"... ez alapján megnézném hány jogtiszta windows eredményezett ez a pár MILLIÁRD forint, amit nem a Microsoft ajándékozott a tanuló magyar népnek, hanem az én adómból fizetik a Microsoftnak. És nem is a Microsoft a lényeg, és nem is az ostoba Microsoft-Linux flame (mint az oviban), hanem hogy teljesen feleslegesen és károsan ki akarnak dobni az ablakon 1x milliárd forintot. És a járulékos károk.

zargo 2007.12.15. 20:19:38

Szerintem nem kell sok ész hozzá:

1. Szabad szoftver olcsóbb (tudom, hogy az is pénzbe kerül)

2. a) Az iskolások - mindhárom szint!!! - viszonylag könnyen át tud állni, főként hogy alapvetően a szövegszerkesztők, stb. hasonlóak
b) Az államigazgatásiak sem hülyék, talán 1 héttel tovább tart megszokni.

3. Ezzel alternatívát lehet nyújtani, aztán otthon mindenki eldönti majd, hogy mit használ. Ez VERSENYHELYZETET jelent, ami után MINDIG A FOGYASZTÓ JÁR JÓL - állam, egyén egyaránt.

Meg még van egy pár TÉNY, de kezdésnek már ez is elég sok...

zargo 2007.12.15. 20:24:41

hasonlók...

ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2007.12.15. 20:50:58

Kivállalkozási tapasztalat: Win alapú gépek, OpenOffice irodai csomaggal. 60 évesnél idősebb édesanyám is boldogul vele, én meg egyáltalán nem is hiányolom az MS-t. Van pár fafej, aki minisztériumi letölthető doksikat olyan dolgok felhasználásával szerkeszti, ami régebbi verzióknak gondot okozott, de mostanában nem tapasztaltam ilyet. Szerintem megint alábecsüljük az átlagfelhasználót azzal, hogy nem tudja megszokni-megtanulni a másikat.
Dehogynem. Egy-egy izmosabb Win vagy MS Office verzióváltás is taccsra tehetné őket ennyi erővel, tehát használjunk még mindig Win95-öt?

vérmacska 2007.12.15. 21:32:06

Ismerős rendszergarázda egy iskolában. Felrakott az irodai alkalmazottak gépére egy Windows-külsőt utánzó Linuxot, az OpenOffice-n az asztalon elnevezte szépen Szövegszerkesztőnek, a Firefoxot Böngészőnek etc. A júzerek többsége észre sem vette, hogy nem vindózt használ.

vérmacska 2007.12.15. 21:32:47

OpenOffice-t

zozo 2007.12.15. 21:56:26

Sziasztok, végigolvastam a topicot és egyetlen dolog van ami azért nem teljesen tiszta.
Miért mindenki a Linuxot emlegeti? Gyakorlatilag itt Windows vs. minden más OpenSource/Free megoldásról beszélünk nem?
Egyébként az igazság valahol az, hogy egyszerre ezt lehetetlen lenne megtenni, már csak azért is mert rengeteg dolog van ami még függ a Microsofttól. Azoknak a pártjára kell állnom akik azt mondják, hogy készülődni kell rá és amikor van életképes alternatíva akkor váltani, de akkor is csak azokon a "részlegeken" ahol ez lehetséges, senki sem mondta h. ki lehet dobni a Windowst teljesen.
Én mindenesetre meg vagyok elégedve a Kubuntuval :)
Meg még sok minden mással is, legyen az fizetős megoldás v. free, esetleg open.
Ilyen pl. a RedHat EL is.

izé 2007.12.15. 22:03:29

Véleményem szerint a probléma gyökere az, hogy a mai magyar vezetők - pártállástól függetlenül - töketlen tesze-tosza barmok. Nincs elég pénz az állam(párt?)kasszában? Nosza, emeljük meg az adókat! Romlanak a közlekedési statisztikák? Emeljük meg a büntetések tételeit a 6-szorosára!
Álmegoldásokat hoznak, nem merik megtenni a szükséges lépéseket. Nem merik ésszerűsíteni az adórendszert. Nem merik otthagyni a windows-t.
Logika, előrelátás, fantázia, bátorság, rátermettség: ZÉRÓ.
Talán ott lett elkúrva, amikor a legrátermettebbek elhagyták ezt a szerencsétlen országot, és nekünk itt maradtak vezérmének helyett az ökrök. Az ökrök, akik csak az orrukig látnak: ha fél méterre zöldebb a fű, akkor arra mennek.

dr.Morcz 2007.12.15. 22:09:34

Orvos vagyok, tehát "laikus", de nem nőgyógyász, tehát millióim sincsenek. Nem szeretem a lopott szoftvert. Az otthoni gépen van egy régen licenszelt WinXP Open Office-szal és Open Suse 10.1 Gyakorlatilag csak akkor WinXP-zünk, ha olyan alkalmazás kell, amit nehéz Linuxon pótolni (pl. videoszerkesztő, mert a Cinelerra nagyon macerás). A Linux eddig sose állt le. A WinXP-vel jóval több bajunk volt.
Arról, hogy mennyire könnyű átállni, munkahelyi sztori, átálltunk egy milliárdos költségű orvosi szoftverre. Egy nap tanfolyam, két hét anyázás, és mindenki tudja kezelni. Senki nem mondott fel, hogy ő ezt nem bírja. Rájöttek, mennyivel könnyebb egy zárójelentésbe gombnyomással beemelni az összes leletet, mint papírról Wordben beírni, mint előtte.
((Szépséghiba, hogy a program egy nagy rakás xar, a helpdesket meg zavarja a műköröm-építésben, ha kérdezni merünk tőle. Ja, az illető cég hasonló monopolhelyzetben van, mint a M$. Megkente, akit kell, azóta félgőzzel se teljesít. De ez off volt))

tusi74 2007.12.15. 22:10:08

Azt már én csináltam, hogy a Firefox ikonját átneveztem Internet Explorerre, sőt még az ikonját is lecseréltem. Ott volt a gond, amikor a Kedvenceket a Firefoxban könyvjelzőnek hívták. Volt nagy riadalom, hogy baj van Explorerrel, mert eltűnt a Kedvencek, pedig át voltak importálva. Szépen elmondtam, hogy minden ott van, megmutattam, tök jó volt, meg minden, de azért légyszíves állítsd már vissza a Kedvenceket.

Elche! Én elhiszem, hogy édesanyád szépen kezeli, nálunk is van azért olyan kolléga, aki user szinten azért rugalmas, de sajnos itt nem pár emberről van szó, hanem 20-30 emberről. És nem lebecsülöm őket, csak tudom, hogy egy minimális újítás mekkora plusz munkába kerül, és jelenleg egyedül vagyok rá. Talán a szemlélet is rossz. Nem is gondolkodik a megoldáson, mert mindig vagyok olyan jó bolond, és megcsinálom.

Félreértés ne essék, én továbbra sem vagyok ellene, hogy a Linux disztrib.-ek jobban terjedjenek az iskolákban, sőt gondolkodom azon, hogy legalább a géptermi gépekre teszek mondjuk UBUNTU-t és órán ismerkedünk vele, de az ügyvitel, irodák, már nehezebb dió.
Csak úgy tudom elképzelni, amit fentebb javasoltak. Tudatosan kell vásárolni, csak olyan terméket venni, aminek van Linuxos drivere, és mire ez az átállás össz-iskolai szinten is realizálódna, addigra már nem okozna gondot a kompatibilitás.

Vagy ami még jó lenne, hogy ha notebook vásárlásra kerül sor, lehetőleg előtelepített Linuxosat vásárolni, akkor nem mondhatják, hogy én "rontottam el" a Windowst, és kiállni ameleltt, hogy nem gyaluljuk le róla az op-rendszert, hanem ismerkedünk vele. Esetleg munkaközösségi értekezleteken megmutani, kipróbálni, hogy jé, ezen is van böngésző, még ha nem is Explorer, van rajta szövegszerkesztő stb.

Most egy kicsit gondolkodóba estem, hogy talán tényleg lépni kellene, hogy az esetleges központilag elrendelt vásár ne érjen derült égből villámcsapásként bennünket.

programer 2007.12.15. 22:39:50

tusi: annyira azért ne félj a központilag elrendelt linuxosítástól.
Az államigazgatásban sosem fogják lecserélni. Ennek főleg az az oka, hogy a tervezés és tesztelés időszaka helyett megpróbálkoznak azzal, hogy 2 nap alatt lecseréljenek mindent. Ez persze rengeteg pénzt elvisz, de szinte kivétel nélkül bukott projektet eredményez (főleg akkor, ha még mindenféle csókos céges is benne vannak a buliban). A bukott projekt egyenes ági következménye pedig, hogy el sem tudnak képzelni más alternatívát. Nem a projekt meg a csókos cég lesz a hibás, hanem a termék.

a másik. Te el tudod képzelni, hogy egy tényleg free megoldás esetén mindenki jól jár a döntéshozók közül? Na ugye...


Azoknak pedig, akik itt érvelnek, hogy milyen könnyű volt átállni Linuxra. Nekem sem volt nehéz, a jelek szerint nektek sem. Viszont ne tudjátok meg, hogy az államgazgatásban a linuxnál sokkal kisebb projektek is palotaforradalmat eredményeznek, és a végén inkább elbukják a több (tíz)milliót amit addig befektettek, csak nyugodjon meg az a fél tucat hangadó, aki zavar.

példák:
projekt1: tűzfal projekt államigazgatásban, hatása -> nem megy a chat, a letöltés és a rádió. Az addigi sávszélesség igény a 10%-ra esik vissza, tehát egy tized akkora vonal is elég lenne az egész kóceráj kiszolgálására. Rövid távú intézkedés: a tűzfal azonnali átkonfigurálása, melynek eredményeként a tűzfal funkciók jó része megszűnt létezni méteres biztonsági lyukat hagyva (valamint kidobva a drága spéci szoftvert), mert letöltés és webrádió nélkül nem lehet élni a közszolgáknak.

projekt2: egy komplett osztály által gyúrt excel-dbase alapú "rendszer" lecserélése egy modern SQL alapú-val, ami pl egyetlen kattintással megcsinálja azt a statisztikát, amin egy fél tucat ember dolgozik havonta 1 hetet, és néha csúszik 1-2 hetet a hibák,elszámolások javítása miatt. Program elkészül, főosztályvezető nem hajlandó még az ikonját sem eltűrni az asztalon, néhány milliós fejlesztési költség az ablakban, excel-dbase él és virul.

Ahol ilyesmit meg lehet tenni, ott senki ne mondja, hogy át lehet állni, mert képesek megtanulni. Lehet, hogy képesek DE NEM AKARJÁK!

BOB 2007.12.15. 22:52:31

hej, az egykori gate.itb.hu ..

Oregon (TM) 2007.12.15. 23:03:50

Keresse meg az alabbi weboldalon a microsoft 10 milliardjat!

www.koltsegvetes2008.hu

Alex91 2007.12.15. 23:20:30

Csak annyit tennek hozza, hogy mivel az XP, Vista frissites, tehat elvileg a gepekhez van jogtiszta MS OS! Az Office, es a Server progik mondjuk mar gaz. (De az is hulye volt, aki nem ugy kototte meg a szerzodest, hogy a lejarat utan is hasznalhatok legyenek a szoftverek, csak ugye nem kapjak meg a legujabbakat, ha nem hosszabitanak...)

capor_ 2007.12.15. 23:38:13

Ennyi erővel felháborodhatnátok az Archicad student verzión is.. Az is erről szól: ezt a programot szokja meg, ezt használja aztán már nem fog róla váltani mert minek...

71 eves nagyi 2007.12.16. 00:50:43

Istenem csak érteném jobban amiket itt irtok. Mindent végig olvastam, nagyjabol értem is a vitat de én mar csak az MS-el fogok meghalni. Az MS mindent tud amire nekem szukségem van, de ha ujra kezdhetném, szivesen megtanulnam a Linuxot is, hogy legyen osszehasonlitasi lehetoségem.

0xFFFF 2007.12.16. 01:20:54

pogrommer !

Én debiant használok a gépemen. A windows is rajta van, mert fejlesztek windowsra is, ha a szükség úgy hozza. Linux/unix alá gyorsabban fejlesztek, mert nem kell innen-onnan összevadászni a félig elhallgatott kis okosságokat. Az irodai linux szerva lassan 3 éve nincs leállítva és kikapcsolva, csak nyüstölve. Az ügyfelek windowsos szerverihez előírtuk, hogy egy héten egyszer reboot, mert akkor nincs velük gond. Semmi geekség, élet.

hokuszpk 2007.12.16. 01:23:11

lkjpoi :
oracle, pervasivesql, postgres

hokuszpk 2007.12.16. 01:32:49

tusi74:
ha anno nem azt (es csak azt !) tanulta volna, akkor nem visitana, amugymeg a versenyszferaban az ilyen munkaeronek aztat mondjak, hogy vagy ezt hasznalod, vagy viszlat. nagyon-nagyon-de nagyon jo szakembernek kell lennie, hogy ne rugjak ki, ha nem akarja a ceges policy altal meghatarozott dolgokat hasznalni.
(ha meg annyira nagy agy, akkor ugyis mind1 neki, hogy a munkajat mivel vegzi...)

// a francert nincs 'valasz erre' gomb, es miert van a copy+paste is letiltva ? igy egy nagyobb vitaban nem tuggya az olvaso, ki kinek mikor mit. aaaaargh. //

hokuszpk 2007.12.16. 01:36:11

linkas :
"a windows egyebkent flottul..."

orulj neki. mostmar tenyleg egesz hasznalhato, de amikor en elhagytam azt a hajot, akkor nemannyira volt flott. es biza valahogy idonkent meg mostis csak ujra kell tenni olyan gepet is, ami nincs netre kotve, es csak a konyveles megy rajt. erdekes a linuxaim valahogy nem lassulnak.

hokuszpk 2007.12.16. 01:50:01

grigorij :
ha windows alol vittek volna magukkal a forrast, akkor konyebb lett volna visszafejteni, mi van a db-ben, es mi mivel fugg ossze ?

hokuszpk 2007.12.16. 01:56:40

tusi :
hogy ne kelljen rohangalni :
www.logmein.com

de van am sok mas tavvezerlesi mod is.

Bazsi 2007.12.16. 03:11:29

lkjpoi olyat, ami olyan jópofa hibaüzenetek generál, mint az axapta? hát, az nehéz dolog, valóban.

Bazsi 2007.12.16. 03:19:09

nagyi, nem kell külön megtanulni, simán tudnád használni.

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.12.16. 04:44:28

tusi: No igen, soxor hallottam már én is olyan véleményt, hogy a Linuxosítás csak elhatározás kérdése, egy-két hét, és már át is tért egy intézmény. No azt azért megnézném...

Én szintén rendszergazda vagyok, szintén állami intézményekben. Van, ahol eleve olyan alkalmazásokat használunk (digitalizálásra), ami kizárja a Linuxot.

Máshol saját felelősségre fel lehet tenni a gépre Linuxot, be lehet hozni az otthoni Mac-et, viszont azon túlmenően, hogy valahogy rávarázsolom a hálózatra, a többi már a júzer baja. Az Office inkompatibilitással való szívást is vállalnia kell. Nekünk nincs a szerződésünkben csak MS rendszer (az viszont Win95-től és NT4-től napjainkig minden), de az is bőven elég.

Ja, összesen 1+1 fő vállalta a "másságot". A többiek nem térnek át, és általában elégedettek a windowsos gépükkel. (Persze nem kell megvenni a legócskább vasat, be kell tartani egy-két alapszabályt, mentegetni kell naponta a registryt, aztán nincs vele gond.)

télapu 2007.12.16. 07:29:27

Próbáltam megemészteni a kommenteket, nehezen ment. Némelyiknél sehogyse.
1. Az közigazgatás és az iktatás teljesen mást igényel. Az oktatáson belül is ketté kell választani az intézmény saját ügyvitelét attól, hogy mit kell(ene) oktatni, Szerintem OKTATNI mindenfélét szükséges, mivel nem látható előre, hova kerül a delikvens végzés után.
2. A közigazgatásban észre kell venni, hogy más a nagyságrend az intézmények többségénél. A trend manapság az, hogy egy informatikai csapatra több száz vagy ezer felhasználó jut, számtalan helyen, illetve az adatbázisok, szereverek lehetőleg központosítva működjenek.
Ebből adódóan KIZÁRÓLAG egységes felhasználói sw. környezet képzelehető el, egységes , és felülről vezényelt szabályrendszerrel, szabványosított dokumentum stb. formátumokkal.
3. Adatbázis szerver oldalon az adatbáziskezelő a meghatározó, az alatta futó oprendszer lényegtelen.(Árban is). Nagyobb adatbázisokhoz valódi 64 bites vas és op.r. szükséges, a memória korlátok miatt.
Itt jellemzően tőbb 10 v. 100 Giga méretű adattömeget és sok felhasználót képzeljetek el.
Működésbiztonsági okokból a vasra és az operációs rendszerre is kutya kötelezö a hatékony support.

0xFFFF 2007.12.16. 09:29:13

dark future !

Te, mint rendszergizda, hány percet szántál az alternatíva megismerésére ? Postod alapján a chip magazinból építetted a tudásbázisodat, viszont microsoft szemináriummal rögzítetted. :)

Mi most állítunk át egy egész kistérséget - közigazgatás, 13 település, köztük nyilván két város - elektronikusra. A többi kistérségnek is, majd ezt követően az egész országnak is át kell állni, nem lehet megúszni. Innentől már csak választás kérdése, hogy ezt hogy teszed. Mi platformfüggetlenül tettük, a windowsos kockafej is tud ügyet intézni, akár ügyfél- akár hivatal szerepkörben része a folyamatnak és a linuxos "geek" is, de a macbook-os lottónyertes sem maradhat ki, mert ez KÖZigazgatás és a köznek ő is része. Valóban a térinformatikánál sok a szkennelés és windowsos applikáció megy nálunk is...de volt linuxos alternatívája, a döntés nem azért esett a windowsosra, mert jobb volt....nem. Ezt a döntést az IHM felől eröltették, velük meg egy EU-s pénzekből zajló pályázaton nem jó ellenkezni, tudjuk miért. Erről hát ennyit. Egyébként 1 db licenszet vettünk ebből a szoftverből és ha a pályázat sikeresen lezajik, a maradék 12 település linuxosan indul :) ...majd ha licensz lejár, dobos szoftver eldob és linuxos megy a helyére. Kecske, káposzta, korrupció a közigazgatásban. Írásodhoz az első mondatomat azért fűztem, mert nyugateurópa számos linuxosodó példát tud mutatni, problémamenteset, de te ezekről mintha nem is hallottál volna....talán mert a microsoft akadémián ezt nem reklámozzák, szerintük a .net keretrendszeren túl nincs élet....ott is csak akkor, ha macska vagy és rendszeresen újraindulsz. :)

0xFFFF 2007.12.16. 09:32:11

Kiekészítés:

Hillerhaver jó üzletét sem azért kritizálják sokan, mert a microsoftról szól, hanem mert csak Hillerhavernak jó, kizárólagos, nem is néz körbe csak megy a dollárral bélelt csőbe. Biztos elszegényedett.

Batka666 2007.12.16. 10:38:25

Amellett, hogy nem értek egyet azzal, hogy ennyire függeni akarunk a Microsofttól, úgy gondolom, hogy a Windows a legjobb és perpill az egyetlen jó döntés persze némi változtatásokkal.
Én Windows használok, megvannak a hibái, néha szidom mint a bokrot, de elvagyok vele. Kipróbáltam a Linuxot is (Mandriva, Ubuntu), és nem igazán tudtam megbarátkozni vele. Hiányzott a Windows féle meghajtó-könyvtár-file felosztás. Nem vagyok egy számtech szaki, de nem tartom magam hülyének a gépekhez. Egy államigazgatásban dolgozó pl. adminisztrátornál valszeg jobban ismerem a számítástechnikát.
Ha nekem nehezen ment a Linux megszokása, akkor valószínüleg a komplett államigazgatást gyakorlatilag lehetetlen lenne belátható időn átállítani. Ja, és nem fújok a Linuxra, ugyanez valszeg igaz a többi oprendszerre is.
Az állam által használt dokumentumformárumot persze nyílt forráskóduvá kéne tenni, vagy szabványosítani. Akkor kevésbé függenénk a Microsofttól. Mindemellett minden épkézláb szövegszerkesztő meg tudja nyitni a doc, xls formátumot.

Blogerovac 2007.12.16. 11:17:43

Pro: legyünk fokozatossak, először csak a office-okat cseréljük le valami ingyenesre, ami fut Windows alatt. Persze ez sem lesz fájdalommentes, de befektetett energia nékül nincs eredmény, sőt az energiából mindig van veszteség is.

Kontra: ha én lennék az MS, azt mondanám, hogy ha Office-t nem tőlem veszitek, akkor a Windows-t sem tudom olyan olcsón adni. Szinte biztos, hogy az MS is ezt mondja majd, tehát az ingyenes Office-al is ugyanolyan drága lesz az új licenc a "megdrágult" Windows miatt.

Pro: a következő lépésben, amikor újra lejárnak a licenc-ek, lesznek újabb, még barátságosbb Linux-ok, meg újabb, még nagyobb hardverigényű Windows-ok. Tehát tisztábban lehet majd látni, hogy menni fog-e a OS kiváltása is, vagy sem. Viszont, a múltkori nyereségmentes váltás már a Linux malmára hajtja a vizet, mert közben megszoktuk az Open Office-t, így az arra való átállástól már nem kell félni, de az MS fenyegető ajánlatától sem, egyszerűen választhatjuk az olcsóbbat. 10-15 milliárdot meg el lehet költeni hasznosabbra.

Még pro-b: kis adalék a vállalati szférából, hogy a Windows-os hardvereket 3-4 évente cserélik az OS növekvő igényei miatt, míg a Linux-osakat 6-8 évente. Nagy géppark esetén jelentős összeg ez is, szóval számoljuk hozzá ezt is a kiadásokhoz, ne csak az OS és alkalmazás licenc díjakat.

Emellett én, mint kisvállakozó, a fejlesztő gépemre XP-t vettem (Linux alatt nehéz a megrendelő Window-ára fejleszteni), a webszerveremen meg Linux fut. Mindkettővel elégedett vagyok azon a területen, amire használom, és mindkettő nagyon stabil is. De például a szerződéseket, belső dokumentumaimat Open Office alatt készítem el az XP-s gépen. Szóval csak ésszel!

CamPlus 2007.12.16. 12:22:45

Akik annyira hajtják a Linuxot, azok, ugye elő is állítják azt a szakembergárdát, akik majd végrehajtják az átállást, és utána supportálnak is, igaz? Mert eddig minden olyan helyen, ahol próbáltunk áttérni Unix rendszerre, és fel lettek kérve a Linux-guruk, hogy szakértsék meg, és tegyenek ajánlatot, akkor mindig kiderült, hogy perifériákat úgy kellene összevadászni, meg a 24/7-es supportot felejtsük el, meg amúgyis, nyűgös.

Jó a Linux, szó se róla, én is használom.
Jó annak:
-akit érdekelnek a gépében zajló folyamatok, és el szeret a testreszabással hetekig molyolni, beleértve azt is, hogy hardvert úgy vásárol, hogy szétszedi a legapróbb chipig, hogy az aktuális disztrib támogatja-e
-aki betanított munkásként dolgozik vele, tehát Gizike elé odavágnak egy cégnevet, hogy keresse meg a honlapjukat, és írjon neki emailt.
-aki szereti, hogy biztonságban legyen a gépe a különböző csótányokkal szemben
-nagyon jó annak, akinek kurva sok pénze van ahhoz, hogy kifejlesszen egy, az igényeinek teljesen megfelelő rendszert, és jó sok pénzért vásároljon egy szakembergárdát, akik ezt rendben is tartják.

Nagyon nem jó:
-aki nem szeret órákig szopni azzal, hogy a tvtunerén egyszerre legyen kép is meg hang is.
-aki azt szereti, hogy új hardvernél kettőt kattint, és az működig, anélkül, hogy mindenféle konfig állományokat bújjon.
-aki nem szeret megjegyezhetelen, tizenöt mássalhangzóból álló parancsokat kiadni terminálból, harminc paraméterrel, amiket hét óra alatt gyűjtött össze a man-ból, és majd kiderül, hogy valami függőség miatt nem működik az egész, úgyhogy mehet vissza Xp alá, ahol grafikus felületen három klikk után működik, igaz, nem tudja beállítani, hogy milyen betütipus legyen a grafikus felületen neonzöld szinben,

gydaniel · href.blog.hu 2007.12.16. 12:49:50

Jó ez az aláirasgyüjtes csak lesz-e valami eredménye is? Remélem igen. Az jó, hogy egyre többen irjak alá

Celtic 2007.12.16. 12:52:43

1. Miert kellene a kozoktatasban/kozigazgatasban tvtunert hasznalni?
2. miert kellene a kozoktatasban/kozigazgatasban
hardvert telepiteni a _felhasznalonak_ ?
3. Miert kellene a kozoktatasban/kozigazgatasban parancsokat kiadni a _felhasznalonak_ ?

Ez vonatkozik az adatbazisokra is, amik fentebb elhangzottak. Keves asztali gep igenyel MSSQL-t vagy PostGresSQL-t a mukodeshez.

Egyebkent meg a legtobb cegnel _nincs_ mindenki asztalan scanner/nyomtato (miert lenne), ha a Linux nem tamogatja, akkor csere vagy nyomtatoszerver beepitese. Vagy marad a windows. Amugy is ketevente cserelik a nyomtatokat....

Amugy a srac, aki peticiot inditott (amivel nem ertek egyet, de ez az en dolgom) a Blackpanther vezetoje es a cegenek _tenyleges_ bevetel-kiesest okoz ez a szerzodes.

Meg valami: nem vagyunk garazs bt, a szervereken megis Linux fut. En melohelyen XP-t, itthon Linuxot hasznalok (meg vmware-ben van xp is, ha olyan proggi kell a tanulmanyaimhoz.) De azt tudom, hogy melohelyi gepek kb. felet nyugodtan cserelhetnenk Linuxra, szamlazni/levelet irni, PHP-t fejleszteni azon is lehet. Termeszetszeruleg a Phoshopos es .NEt fejleszto gepeket nem lenne jo cserelni, azokon az XP megfelelo helyen van.

Anyamnak is (58 eves) Debiant raktam egy kiszuperalt P2-re, nagyon jol netezik vele es szoveget szerkeszt. Pedig nem mondhato egy informatikai zseninek, villanyizzot sem mer cserelni...

buherator · http://buhera.blog.hu 2007.12.16. 12:53:54

@Batka666
Attól hogy ma "minden" szövegszerkesztő támogatja a _mai_ zárt formátumokat, nem jelenti azt, hogy ez igaz lesz a legújabb verziókra is, erre már nem egy példát láttunk.
XLS egyébként kitünő példája a felmerülő problémáknak: a MS-on kívül nincs gyártó aki rendesen tudta volna implementálni az Excel makrók+VB scriptes nyavaják feldolgozását, tehát ahol ilyet használnak, ott gyakorlatilag lehetetlen más rendszerre átállni, életreszóló szerződést sikerült kötni...

@CamPlus
Ahol első körben alternatív operációs rendszert lehetne bevezetni, az éppen a "betanított munkások" rétege, akik marhára nem fognak naponta új kernelt fordítani. A komolyabb helyekre meg a MS support ugyanúgy kell. Az átállást meg meg lehet csinálni, ha van rá hajlandóság, szakembere(in)k is vannak, hidd el!
Egyébként milyen disztrót használsz? Nekem már rég óta nincsenek ilyen problémáim...

Netuddki. 2007.12.16. 13:08:39

CamPlus 2007.12.16. 12:22:45

Bárcsak már itt tartanánk, hogy az állam Linux-os szakembereket keres/képez.
Rohadt sok pénz ám az a 10milliárd. Csak okosan kéne elkölteni. Ez kb. 2-3ezer ember éves munkabére.
Mellesleg, mivel az m$ most már a vistáját nyomatja, a gépek nagy részét is lehetne lecserélni.

Azért ne hasonlítsd össze az átállás problémáit az otthoniakkal. Az egyszerű adminisztrátor nem fog tunerkártyát cserélni, vagy új hardvert cserélni. Arra ott vannak a szakemberek.

Ha az adminisztrátornak van ideje az ablakok színét, betűtípusát állítgatni, akkor szerintem ráér és nincs elég munkája.
Nem igazán szerencsés dolog ha a felhasználót hagyják kedve szerint állítgatni a gépét. Ezért sok helyen ezek le vannak tiltva (már ahol lehet), A gépben nincsen külső hozzáférés a tárolóeszközhöz, internethez. Csak a helyi hálózathoz.

Mondjuk az iskolában sem m$ programokat kellene oktatni, hanem általános ismereteket. Sok helyen még Pascalt (!!!) tanítanak.

Netuddki. 2007.12.16. 13:20:54

Celtic 2007.12.16. 12:52:43

Én inkább támogatom azt (mellesleg ezt már előrébb kifejtettem), hogy "annak a srácnak" a cégének (és még sok hazai cégnek) legyen ez az összeg kifizetve, mint egy külföldi multinak. Mert remélhetőleg a nagy része magyar állampolgárok bérére lesz költve. Akik remélhetőleg itthon költik el szolgáltatásra és magyar termékekre...

Még annyit.
Azért az államigazgatásban is szerintem a legtöbb gépen kliens program fut, amiken keresztül a központi adatbázisban dolgoznak.
Szerintem vétek az összes ilyen gépre külön külön megvenni a windowst, csak hogy fusson rajta a kliens program. Annál is inkább, mert a nevesebb adatbázisok kliensei már akár Linuxon is elmennek.

joe 2007.12.16. 17:18:41

Réges-régen , 16 éve az unix rendszerek terminál
gépekkel nagyon jól működtek a géptermekben .
A webes megoldásoké a jövő , a google időben lépett , a nagy testvér csak aludjon tovább .

Dr. Szöszi 2007.12.16. 17:22:10

A hozzászólások csodálatosan tükrözik a mai magyar IT-szféra hozzáállását. Egyszerűen tragikus, amit itt írtok: a nagy többségeteknek fogalma sincs sem az open source megoldásokról, sem a Linuxról, sem a nagyvállalati környezetekről (tisztelet a kivételnek).

Akartam írni pár érdekességet, de inkább letettem róla, mert felesleges....

buherator · http://buhera.blog.hu 2007.12.16. 17:46:40

@Dr.Szöszi

Ha magadba fojtod a szót, miért várod hogy változzon helyzet? Szerintem sokakat (pl. engem is) érdekelnének azok az "érdekességek".

buherator · http://buhera.blog.hu 2007.12.16. 17:54:20

@joe

A webes megoldások lehet hogy a jövőt jelentik, de a jelent biztos hogy nem. A Google-t meg inkább ne emlegessük a Nagy Testvér ellenpontjaként...

Dr. Szöszi 2007.12.16. 21:14:55

buherator:

9 éve tanítok. 6 évig gimiben, 2 évig főiskolai tanárként, 2 éve egy linuxos cégnél nagyvállalati megoldások oktatójaként próbáltam-próbálok rávilágítani néhány buktatóra, ami az IT világban érheti az embert.

Anno középiskolai tanár-rendszergazdaként kezdtem a pályafutásomat a Sulinet program indulásakor. Biztosan emlékeznek még sokan azokra az időkre, amikor a P-166/32M gépekre Win'98-at kaptunk, a PPro szerverre meg NT 4.0-t, amit a 64k-s ISDN vonalon át menedzselhettünk volna otthonról. Én már akkor - többedmagammal - láttam, hogy hatalmas boom várható a világban, de sajnos az is látszott, hogy az oktatási vezetés nem fogja tudni biztosítani semmilyen módon azt, hogy a magyar diákok felzárkózhassanak külföldi társaik mellé. Az intézmények nem kaptak pénzt az infrastruktúra üzeneltetésére, sem a szoftverbeszerzésekre, így hallgatólagosan szinte mindenhol lopott szoftvereket használtak - kivétel azok, akik már akkor nekikezdtek a Linuxnak.

Én abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy az igazgatóm szabad kezet adott mindenhez, így a szerverekre és a desktop gépekre is nyílt forrású szoftvereket telepíthettem. Ez 1999 körül volt, amikor a Linux éppen csak kezdett itthon a köztudatba szivárogni. A diákjaim, és megdöbbentő módon a szüleik is (5 évfolyam, összesen 10 osztály) az első perctől kezdve örültek, hogy valami olyat kapnak az iskolában, ami új, gondolkodásra késztet, nem a megszokott, rutinszerű környezetet adja. Természetesen volt néhány ellenkező, akik azt hangoztatták, ami itt is felbukkant, ti. hogy "azt kell tanulni, amivel az ember az életben is találkozik". Csakhogy én már akkor is azt a mára már elcsépeltnek tűnő ars poeticát vallottam, hogy a diákot nem Wordre, hanem szövegszerkesztésre kell megtanítani, hiszen ha megismeri az igazi értelmét a szoftverek használatának, akkor bármilyen megfelelő eszközzel képes lesz hatékony munkát végezni - jól is néznénk ki, ha az asztalos csak X fúrógéppel dolgozna, mert annak ismeri a gombját és ha kezébe adnak egy másikat, akkor megijed.

Szerveroldalon sokkal könnyeb volt a dolog, ui. én felmértem, milyen szolgáltatásokat szeretnének a tanári kar tagjai, és én azt adtam nekik. Nálunk már akkor saját domain, webes mailszolgáltatás és spam-, vírusszűrés volt, amikor sok cégnél sem gondolkodtak ilyen drága megoldásokon.

Amikor mindezek ismeretében meghívtak egy ismert főiskolára tanítani, ott már tudatosan ezeket kérte tőlem az intézmény vezetősége. A feladatom az érintett szakokon oktatott tárgyak (webes alkalmazások, digitális képfeldolgozás, stb.) "nyíltforrásúsítása" volt - hadd ne szerénykedjek, óriási sikerrel, alig lehetett hozzám bejutni.

Mindenkori munkám során két trükköm volt: egrészt folyamatosan fenntartottam az érdeklődést, példákat felhozva, életszerű helyzeteket teremtve, az oktatott dolgok hasznosságát bemutatva, másrészt mindig tanultam. Megállás nélkül, a mai napig. És azt látom, hogy azok a tanárok/rendszergazdák, akik nyitottak és túlteszik magukat a "kis pénz - kis foci" elven, azok igenis képesek új technológiákat megismerni, felhasználni és megszerettetni a diákokkal. És ha ők is rájönnek, hogy nem csak Quake meg istentudjami létezik, akkor máris előrébb vagyunk egy olyan generációval, amelyik hajlandó gondolkodni és tanulni, tehár produktumot előállítani.

Röviden visszatérve az eredeti hírre: az állam kötelessége a fejlesztés elősegítése. Nem azzal, hogy X szoftvercég Y termékcsaládját megveszi, hanem úgy, hogy támogatja azokat az intézményeket és/vagy szervezeteket, ahol produktív, kollaboratív munka folyik. Ezek a szervezetek a kapott támogatásból olyan fejlesztéseket végezhetnek, amelyek nemzetközi piacokon is megállják a helyüket. Úgyis sír mindenki, hogy a K+F-re szánt pénz elenyésző itthon, éppen ezért talán az államnak kellene jó példával elöl járnia.

Másik kedvenc példám az az autóipari elektronikai cég, amely kb. 20 millió forintos labort adott az egyik szakképző iskolának, mondván, ha a kikerülő szakemberek ismerik a terméküket, akkor az már önmagában növelheti a piaci részesedésüket, másrészt az oktatás során használt tesztelés, hibakeresés eredményét felhasználják a termékeikben. Tetszenek érteni? Nem az iskolának kell megvenni az eszközt, hanem a gyártó adja, ingyen (ráadásul ez műszaki cikk, nem szoftver)...

Dr. Szöszi 2007.12.16. 21:25:44

Ja, lemaradt az érdekesség:

van egy naaaagy magyar, közfeladatot ellátó cég, amelynek az egyik kulcsszoftvere egy picike magyar fejlesztőcske kezében van sok-sok éve. Ha neadja isten összevesznének vagy meghalna a developer, akkor megállna az ország pár napra. És ez nem vicc.
Ja, hogy esetleg nem proprietary sw-t kellett volna itt használni?
süti beállítások módosítása